Så har Ford sålt mer bilar åt mig igen. Fler än Tesla.

Bilbranschen är oerhört spännande just nu med två teknikskiften samtidigt. Dels den kraftig ökande försäljningen av el- och hybridbilar, om än från riktigt låga nivåer. Dels den kraftigt ökade automatiseringen av körningen. Jag vet inte var det här kommer landa men en sak är saker, alla älskar Tesla. Utom tråkiga typer som bara bryr sig om kassaflöden.

Nu är Teslaaktier fruktansvärt dyra så min lott i billotteriet är en bunt aktier i Ford. För ett århundrade sedan så revolutionerade de bilmarknaden med en bil som många kunde köpa. Kan de göra samma sak igen? Än så länge är det mestadels tyst från Detroit, men de fortsätter att sälja sina traditionella bilar.

För mig betyder deras helt vanliga bilförsäljning en utdelning i december på 1256,94 kronor. För ett år sedan var det 550,68 . Ökningen på 128% är (+150% fler aktier, -9% valuta). Ingen ökning av utdelningen i dollar per aktie med andra ord, men de senaste åren har mars-utdelningarna innehållit en bonus så det ska bli intressant vad som händer där.

Enligt statista så säljer Ford 6,7 miljoner bilar om året så den här utdelningen motsvarar min del av försäljningen av 42% av ett fordon. Oklart vilket fordon. Något som klarar sig utan de övriga 58 procenten hoppas jag.

Hade jag istället haft lika mycket pengar i Tesla så hade det motsvarat 0,5% av en såld bil. En mycket dyrare bil, men 10 kg Teslabil är fortfarande inte så mycket.

Kommentarer

  1. Det är jättekul att följa din blogg! Jag har köpt GM i år på rätt så låga nivåer. Men man vet inte hur den här branschen kommer utvecklas - kanske blir det totalt ointressant vem som skruvar ihop & rullar ut fordonen. Det är ju redan stora delar av fordonen som tillverkas av underleverantörer. Kanske är det Hertz eller nån annan man ska äga. Fast det är roligt att äga GM - även om Ford faktiskt verkar ännu ballare.

    mvh // Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar bloggen!

      Just nu när man hör hur bra det går för GMs självkörande bilar så tänker jag som dig fast tvärtom, man kanske skulle ägt aktier i GM istället!

      Det finns en hel massa olika visioner om hur trafiken kommer se ut. Vad händer om alla bilar delas i en gigantisk pool? Kommer det då bara behövas en bråkdel så många som idag? Eller kommer bilar bli allt billigare och mindre miljökrävande så att varenda person har minst en, som med mobiltelefoner?

      Jag har som vanligt ingen aning men är nyfiken på framtiden!

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare