Avkastningseffekt av ett dollarfall

I mitt förra inlägg så nämnde jag att jag tyckte dollarn var dyr och att jag därför undvikit att köpa amerikanska aktier. Så vad händer om dollarn sjunker 30%, från 8,50 kronor till 6 kronor, det pris den hade senast 1 maj 2011? Låt oss göra att litet räkneexempel baserat på Johnson & Johnson.

Jag kommer räkna på två scenarior:

  1. SEK-förstärkning: Av någon anledning så vill folk betala mycket mer för svenska kronor (SEK) utan att någon annan valuta påverkas. I synnerhet ska det inte påverka kursen på Johnson & Johnson eftersom kronan är en så liten valuta.
  2. Dollarfall: Dollarn faller 30% mot alla andra valutor. Jag kommer anta att det pressar upp kursen 15% och vinsten 15% eftersom hälften av affärerna är utanför USA. Jag kommer också anta att det kommer öka utdelningen med 15% till 3,22 dollar om året.
Aktiepris Utdelning per år
Före SEK-förstärkning/dollarfall i USD $101 $2.80
Före SEK-förstärkning/dollarfall i SEK 858 kronor 23,80 kronor
 
Efter SEK-förstärkning i USD $101 $2,80
Efter SEK-förstärkning i SEK 606 kronor -30% 16,80 kronor -30%
 
Efter dollarfall i USD $116 $3,22
Efter dollarfall i SEK 696 kronor -19% 19,32 kronor -19%

Så om man tittar utdelningsavkastningen på min investering blir den vid:

  1. Ingen förändring: 22,80 kronor / 858 kronor = 2,77%
  2. SEK-förstärkning: 16,80 kronor / 858 kronor = 1,96%
  3. Dollarfall: 19,32 kronor / 858 kronor = 2,25%
Det är inga bra siffror så jag hoppas ni förstår varför jag dragit mig att köpa aktier i USA. Men som jag skrev i Johnson & Johnson-inlägget, vem vet var dollarkursen kommer vara framöver? De senaste 10 åren har dollarpriset svängt mellan 6 kronor och 8,50 kronor så det verkar troligare att det skulle sjunka än något annat. Under förutsättning att allt blir som det var. Det är i alla fall mer riskabelt än man skulle önska att ett Johnson & Johnson-köp skulle vara.

Det som kompenserar är att jag tror många svenska bolag kommer se sin omsättning och vinst sjunka kraftigt (i SEK) i de här två fallen så investeringar i svenska storbolag skulle inte skydda helt mot dollarsvängningar. På samma sätt som dollarökningen kraftigt pressat upp Stockholmsbörsen i SEK.

Vi får se om tio år när jag nått mitt mål!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare