lördag 6 maj 2017

Första affären i Nordeas ISK: Köpt fallande H&M

Jag tittar på medan Hennes & Mauritz sjunker i kurs och funderar på om det är en fallande kniv eller inte. Trots det försökte jag fånga en bit häromdagen genom att köpa 140 aktier för 213,23 kronor styck. Billigast hittills (men oavsett hur billigt det är så kan det alltid sjunka 90% till).

Jag köper H&M för att få exponering mot detaljhandel globalt och det trots att jag vet så lite om branschen. Sedan sist har jag dock handlat på H&M och det var inte värre än att handla kläder på andra ställen så det kan jag göra om. I priset nu finns det betydligt lägre förväntningar är för något år sedan, men även om H&M inte skulle växa så är det ett ok pris, speciellt jämfört med vad man får betala för andra företag just nu.

Om utdelningen stannar på nuvarande nivå så betyder det här 1 365 kronor mer i utdelningar per år. Ytterligare en månads matinköp.

Handlar hos Nordea

Mer intressant kanske är att det var första affären i Nordeas ISK. Med de priser Nordea har nu så är de billiga, kanske billigast, på aktiehandel och jag vill uppmuntra sånt. Courtaget var 18 kronor (0,06%) och hade varit 45 kronor (0,15%) hos både Avanza och Nordnet. De 27 kronorna är också pengar.

Användargränssnittet är något som Nordea behöver jobba vidare med. Det var ingen liveuppdatering av orderboken medan man stirrade på den till exempel, och man fick klicka en "beräkna"-knapp istället för att totalsumman beräknades om medan man skrev. Sedan verkar de glömma att räkna med courtage i anförskaffningsvärdet vilket gör att affärer ser bättre ut än de är. Jag har rapporterat det här och hoppas det fixas snabbt. Förbättringar är på gång men jag vet inte exakt vad.

Slutligen så kom avräkningsnotan med courtage-specifikation i form av ett brev hem. Det var oväntat. Det skulle fungera lika bra för mig, eller till och med bättre, om de genererade en pdf och antingen mailade den eller la den någonstans på sajten för nedladdning/läsning.

UI-bilder

Lista på alla konton

ISK-kontot

(Not: Nordea tar betalt för Internetbanken, 6-12 kronor i månaden, vilket kan äta upp eventuella besparingar från lägre courtage)

12 kommentarer:

  1. Kul att höra att du hittat till Nordea Investor. Även jag är nöjd med Nordea och man blir snabbt bortskämd av deras lägre courtage. Ett tips är att ringa kundtjänst och avboka brevutskicken. Angående Internetbank är det inget du behöver om du inte vill. Dock kan tjänsten vara bra den dag du tänkt ta ut pengar alternativt föra över till någon annan bank. Jag själv skippar Nordeas vardagstjänster. 6-12 kr per månad äter upp för mycket av min avkastning :-) Håller även med om att Nordeas tjänst inte är lika bra utvecklad som Avanzas. Men med tanke på vilken besparing jag kommer göra med Nordea Investor framöver väljer jag det framför både Avanza och Nordnet. Fonder får stanna hos Avanza då de har lägre avgifter än Nordea.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ringa? Det låter jobbigt. Kan det inte bara vara en kryssruta?

      Mitt årliga courtage är några hundralappar, kanske upp mot en tusenlapp, om året så mer än så kan jag inte tjäna på att byta helt. Nu har jag flera konton så jag tänker helt enkelt låta magkänslan styra.

      Radera
    2. Tror tyvärr inte att det finns någon kryssruta :) Några hundralappar är pengar det också. Många bäckar små. Hoppas du blir nöjd med Nordea i alla fall.

      Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
  2. Intressant med mer info om Nordea. Någon av er skulle kanske kunna lägga upp några fler bilder på bevakningslistor och orderläggningsfönster etc?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé. Jag ska försöka få till något nästa gång jag köper något på det kontot, fast det kan nog ta några månader eller mer.

      Radera
  3. Känns långt inne ifall H&M skulle sänka utdelningarna. Lite för god statistik för det. Å andra sidan så vet man ju aldrig :)

    Tror på ditt köp i alla fall utifrån min tidigare analys.

    Kör hårt!

    //kronantillmiljonen.se

    SvaraRadera
  4. Jag började också nu med Nordea, speciellt då jag får Premium-kunds avtal tack vare jobbet, då betalar jag inget hos Nordea förutom just själva courtaget. Jag behöver inget bankkort och Premium kund betalar inte för betalningstjänster (vilket man inte ens behöver så länge man inte vill ta ut pengarna då interna betalningar är kostnadsfria).

    Dock är jag ganska frustrerad över att Nordea skickar hem varje nota på papper när jag handlar med aktier!!! Såå tråkigt, pratade även med killen som är min "personlig bankman" där och han påstod att detta tjänst inte går att plocka bort?? Vad tråkigt, äger själv Nordeas aktier men det där känns verkligen stor slöseri att skicka hem ibland kuvert varje dag med 10 separata avräkningsnota där står bara 3 siffror.. Har någon kunnat avsluta det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver bli en lite bättre kund för Nordea för att de ska ge mig sådana förmåner!

      Slimis menade ovan att man kan ringa kundtjänst och avboka brevutskicken. Jag vet inte om han gjort det själv eller om det fungerar. Då jag handlar aktier ganska sällan så är det trots allt ok för mig.

      Radera
  5. Jag har ringt kundtjänst och avbokat alla brev. Precis som ni, ser jag ingen mening att få hem ett brev varje gång jag gör en aktieaffär.

    Mvh

    SvaraRadera
  6. Men för tusan!
    Det är ju Nordea! Det borde räcka för att hålla sig borta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske. :-)

      De flesta banker har bränt mig, inklusive Nordea. Jag tänker utgå från att om jag inte har koll själv så är det något dåligt.

      Radera
  7. Så länge de har marknadens lägsta courtage är jag nöjd :-) Vad de gäller deras andra tjänster har jag ingen erfarenhet av.

    Mvh

    SvaraRadera

Jag hoppas att höra vad andra vet, tror och tycker om de ämnen jag berör.