Köpte fler byggarbetare (NCC)

NCC är ett företag med problem. De har mycket att göra men de tar för lite betalt så de gör ingen vinst och kanske till och med en förlust på allt arbete. Det har fått börskursen att sjunka och jag tror att utdelningen 2019 är i riskzonen. Speciellt som ingen ljusning syns vid horisonten ännu.

Så jag köpte 200 fler NCC-aktier till mitt Nordea ISK efter lite väntan på att överföringen av köpepengarna skulle bli klar. Man inbillar sig att en bank skulle kunna göra en överföring atomiskt och omedelbart. Inte då. Först försvinner pengarna från det vanliga kontot, 2-10 minuter senare dyker de upp som "ej bokförd" och efter ytterligare 2-10 minuter så finns de tillgängliga för köp. Det är snabbare än att föra över pengarna till en annan bank men det är också allt.

Men tillbaka till NCC. Jag köpte 200 aktier för i snitt 158,35 kronor styck. Så lite har jag inte betalat för NCC-aktier sedan 2014 (efter justering för uppdelningen av företaget). Det får också NCC att gå förbi Wallenstam i storlek i min portfölj. Jag är nu uppe i 19,5 kg byggnadsarbetare. Det behövs mycket till för att få till en hel person, om nu inte NCC anställer fler än de 18 000 de har anställda just nu.

För mig betyder det här (om utdelningen består vilket jag betvivlar) 1 600 kronor högre utdelning per år. Det blir åtminstone en utdelning till hösten för den är redan klubbad.

Det betyder också att jag sparade 30 kronor till i traktamente genom att använda Nordea. Totalt är jag nog uppe i ett par hundra kronor i besparing. Mycket mindre än vad portföljen svänger dagligen, men med 20% avkastning per år under 50 år så blir 200 kronor 1,8 miljoner! (Med mer rimliga 6% under 15 år så blir det 500 kronor)

Kommentarer

  1. Härligt att inte vara ensam...
    Jag har också köpt NCC Aktier, hoppas på att den nya vd-n ska få fart på bolaget.
    //Fattigbonddräng

    SvaraRadera
    Svar
    1. De verkar ha fart, men ha sålt sig själva för billigt. Kanske desperata efter affärer till vilket pris som helst?

      Om några år så vet vi om det här var ett bra eller dåligt köp!

      Radera
  2. Jag tror att det här på sikt kommer visa sig vara en bra investering. Personligen tror jag att de svenska byggbolagen kommer återhämta sig snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, min tanke är att vi trots allt vill ha nya bostäder, nya vägar, nya järnvägar. Går det knackigt för landet så är det en klassisk injektion från staten för att få fart på ekonomin, och om ekonomin växer så vill alla bo mer centralt, större, resa mer, köra sin bil mer. Byggföretag kommer behövas.

      Sedan kommer frågan om man betalar rätt pris för NCC-andelar. Det vet jag inte. Vi får se.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, ett försök att dra in integrationspolitik i min ekonomiblog!

      Men för att fokusera på den ekonomiska sidan. Dina siffror låter helt orimliga. Det är fyrtiosex tusen kronor per månad och person. Låter orimligt. Jag tror på propaganda.

      Radera
  4. Inte meningen att dra in integrationspolitiken...ett exempel efter att ha sett partiledardebatten. Raderar det. Kanske dåligt exempel men poängen är att det är svårt för staten att låna upp mer samtidigt som det är svårt att höja skatterna mer. Följdaktligen måste allt nytt betalas ur befintlig budget d v s fördelas om från något annat. Detta innebär, vilket vi också ser genom att de sedvanliga infrastruktursatsningarna uteblivit vilket påverkar t ex NCC som är stora på vägar.

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Jag hoppas att du har rätt! Det har minst sagt gått knackigt de senaste tre åren.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare