Globala försök till magi

I Sverige försöker man få 40% att bli mer än 60% (lustigt hur eniga Vänstern och SD är i många frågor). I Storbritannien försöker man på något sätt få till en gräns i Nordirland utan att ha någon gräns i Nordirland och alla som misslyckas får sparken och i USA annonserar Herr Trump att den gigantiska valförlusten (som växer för varje nytt distrikt som räknas klart) är en av de största vinsterna någonsin för republikanerna. Man kan bli förvirrad för mindre.

På ekonomifronten skrivs prognoserna för framtiden ner medan börsen dansar någon form av dans som verkar gå mer bakåt än framåt. Det enda stabila är att utdelningarna fortsätter komma så det är inte underligt att många, liksom jag, tycker om utdelningsaktier. De påverkas mycket mindre av omvärldens humör och mer av hur det faktiskt går för företaget.

En domstol har friat Johnson & Johnson från anklagelserna om att medvetet eller av enorm inkompetens orsakat cancer hos användare av en talkprodukt. Jag vet inte vilket domstolsutslag i ordningen det är men det kommer säkert fler. Det är tråkigt när produkter har biverkningar och om personer på bolaget har gjort något olagligt så borde de straffas, men tyvärr så blir det väl aktieägarna som får ta smällen om det slutar med ett skadestånd.

Jag har tagit upp det här förut med hur företagsledare belönas när de gör något bra och får fallskärmar och goda vitsord när de gör något dåligt. Mer personligt ansvar för oetiska och olagliga saker som görs "i företagets intresse". Det här gäller till exempel Telia, Saab och Vattenfall.

Men slut på pratet och till de regelbundna utdelningsrapporterna.

Investor

Investor har blivit ett av börsens mest älskade bolag och det bolag jag har köpt absolut mest under året i brist på alternativ. Det blir som en sorts Sverigefond med lägre avgifter (tror jag) än vanliga fonder. Priset har också varit stabilt trots att många innehav har fått se sina priser sjunka. Inte är det Grând Hotel som håller uppe priset heller. Det här året har Investor börjat med utdelningar både på våren och hösten. I våras kom två tredjedelar och nu en tredjedel av årsutdelningen, vilket för mig betyder 4 000 kronor. Jämfört med en tredjedel av förra årets utdelning så är det 56% mer. 9% höjning per aktie och hela 43% fler aktier har fått det att hända.

Den här utdelningen fick finansiera en tidig julklapp till mig själv. Prylar. Jag behöver prylar.

Med Investors utdelning så är 92% av årets utdelningar i mina händer, men jag vet redan att Eolus Vind kommer med en utdelning 2019. De gör bara ett par affärer om året så det svänger kraftigt från kvartal till kvartal men 2018 gav (brutet räkenskapsår) riktigt fina siffror. "Tyvärr" hamnar utdelningen återigen i februari så jag är fortfarande utdelningslös i januari. Först flyttade Dow sin januariutdelning och sedan Eolus. Tänk om det finns de av oss som vill ha något att fylla på med i början av året?

Hennes & Mauritz

HM har rasat som en sten på börsen. Jag fångade aktierna halvvägs nedåt vilket betyder att jag bara fått se priset sjunka 30-40% som mest istället för de 70% som en del fick se och det kommer ta tid för aktien att återhämta sig, om den någonsin gör det. För mig blir de aktierna en bra påminnelse om att inte köpa aktier i branscher som jag inte förstår.

Ett av många problem med Hennes & Mauritz är att de delar ut mer pengar än de tjänar. Det betyder att jag nu fick en utdelning på 3 637,50 kronor. Det är exakt lika mycket som förra året, och en aning mindre än i våras då utdelningen är delad på 4,90 kronor per aktie på våren och 4,85 nu på hösten.

Rimligen borde jag lägga pengarna på klädinköp. Kanske en fluga. Eller manschettnålar. Eller vad nu en investerare borde ha. Hmm, borde nog ge bort kläderna till någon som skulle uppskatta dem mer.

Procter & Gamble

Till slut det tråkigaste bolaget i min portfölj som på något sätt blivit mitt bästa innehav under hösten. De och ICA Gruppen [sic]. Delvis för att de både är företag som drar fegisar (som mig!) som vill parkera pengar i väntan på något bättre, delvis för att de haft en lägre värdering då de saknat tillväxt och varje tecken på motsatsen justerar upp priset.

Den här gången blev det 972,75 kronor, vilket är 12% mer än för ett år sedan, tack vare en utdelningshöjning på 4% och 7% högre dollarkurs. Jämfört med förra kvartalet så är det 2% lägre helt och hållet på grund av att dollarpriset rört sig.

Tillsammans med Investorpengen så täckte det här nästan min novemberjulklapp.

Nu är det bara fyra amerikanska bolag kvar i december innan utdelningsåret är slut. Jag ligger redan 27% över utdelningarna förra året och det ser ut att hamna på en ökning på 31,2% totalt.

Kommentarer

  1. Vad beror ökningen på främst för din del? Insatt kapital, innehavsförändringar, bolagens utdelningsökningar, valutakursförändringar...?

    Sidlinje – senaste inlägg

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har hört retoriken om att det var en stor vinst hänvisa till att presidenters partier ofta förlorar makt i mellanårsvalen, men för att det skulle vara en vinst så hade han behövt faktiskt vinna. Nu blir det bara Trumps vanliga retorik.

      Trumps parti fick 9-10 av de 33 senatsplatser som det var val om, och ca 200 av av 435 platser i representanthuset. I ingen logik är det en vinst, än mindre en stor vinst. Hans enda tröst är att nästan inga republikanska senatorer var upp för omval förrän 2020 eller 2022.

      I början av valnatten så kom det påståenden om att demokraterna klarat sig sämre än väntat, men det visade sig vara en skevhet orsakad av att tidiga valdistrikt inte var representativa för landet som helhet. I takt med att poströster räknats sedan valnatten ser det sämre och sämre ut för det republikanska partiet.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare