Amerikansk arvsskatt för svenskar

I ett tidigare inlägg så påpekade man i kommentarerna att få personer tar hänsyn till den amerikanska arvsskatten och med tanke på att jag inte ens kände till den kan jag bara hålla med.

USA, som tycker om att beskatta folk som inte ens bor i landet eller har några pengar i USA, har också lagar om att utlänningar som dör ska arvsbeskattas i USA. Skatten är 38% på belopp över 60 000 dollar i amerikanska värdepapper.

Så varför pratas det aldrig om det? För att ingen bryr sig. Det är en amerikansk lag helt utan tänder. De vet inte när folk dör och även om de visste så är det inte lätt för dem att skicka en skatteräkning till folk i Sverige, Angola eller Sydkorea.

Idag så förvaltarregistrerar alla billiga banker (Nordnet, Avanza, Nordeas nya konton) sina amerikanska aktier. Så de har ett konto i en amerikansk bank med kanske 1 miljon Appleaktier och att 3 av dem egentligen ägs av Nils Nilsson i Nissarud är det få som vet eller kan ta reda på.

Systemet bygger helt på att dödsbon skickar ett formulär till de amerikanska skattemyndigheterna. Under 2014 så var det 99 personer som gjorde det. Från hela världen.

Det är inte säkert att USA kommer fortsätta ignorera det här i all framtid. Det kan komma en tid då de plötsligt börjar bry sig. För runt tio år sedan så fick USA och andra länder tag på listor på bankinnehav i Schweiz och det förändrade helt inställningen till vissa skatter som de fram till dess inte visste hur de skulle driva in.

Ett argument i den här frågan är att om man använder en kapitalförsäkring (KF) så äger man inte aktierna så alltså ska de inte arvsbeskattas i USA. Kapitalförsäkringar är lustiga djur, där ett pensionsbolag äger aktierna men där innehavet till 100% bestäms av kundernas önskemål. Såvitt jag vet så är det ett helt svenskt påhitt så bara Sverige har lagar som styr hur en KF ska tolkas. Min gissning är att om USA vill ha skattepengar så kommer inte argumentet "men det är inte mina aktier" fungera.

Lite mer läsning finns på http://www.cnbc.com/2015/11/03/why-foreigners-ignoring-this-tax-could-be-costing-us-billions.html

Ska man bry sig? Just nu tänker jag inte göra det. Antingen lever jag och då är det ingen arvsskatt, eller så är jag död och då bryr jag mig ändå inte. Dessutom måste jag upp i belopp som är över beskattningsgränsen.

Kommentarer

  1. Blir så trött på att USA kan göra som dom vill så fort det är någon/några dollar som rört sig någonstans! Vi får väl hoppas på en ny "världsvaluta" som ersätter dollarn!?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare