Kommentarer på Investors kvartalsrapport

Jag önskar att fler av mina bolag mailade mig sina kvartalsrapporter men nu är det nästan bara Investor. Imorse kom mailet för Q3 och de rapporterar en värdeökning på 8% under Q3, vilket är väldigt bra. Om varje kvartal gick upp med 8% så skulle 25 år förvandla 1 miljon till 100 miljoner, eller 100 miljoner till 10 miljarder.

Det var tre saker i mailet som jag reagerade på.

"I det rådande konjunkturläget fokuserar vi på att säkerställa att våra företag är agila"

Med andra ord, man är redo att dra åt bromsen, lägga ner fabriker och säga upp anställda. Vi får se om det kommer behövas, men det är ett av många tecken på att konjunkturen inte längre går på högvarv.

"Noterade Bolag genererade en totalavkastning om 2 procent"

En ökning på 2 procent råkar dessutom vara exakt vad indexet har rört sig med. Inte helt förvånande att aktierna hos Sveriges största investmentbolag rör sig som index.

"Baserat på bedömda marknadsvärden ökade värdet [..] med 13 procent"

Det här är större delen av ökningen på 8% och där frågar jag mig genast:

Bedömt hur? Av vem? Med vilka felmarginaler?

Alla blir glada när någon bedömer ett ökat värde om det så är på ett hus för att höja lånen eller på en onoterad aktie för att glädja sina ägare. Man ska alltid vara skeptisk när en bedömning kommer till det resultat alla vill höra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare