Snabbgenomgång omvärld och framtid

⛱️ Jag har inte skrivit på ett tag så här är en sammanfattning av vad som hänt och inte hänt i mitt ekonomiska liv den senaste tiden.

Det jag tänker mest på är framtiden. Jag blir allt mer osäker på hur det kommer bli med mina inkomster framöver. Är det dags att fundera på uttag snarare än insättningar? Det blir mer om det här när jag vet mer!

Av de utdelningar som jag hade räknat med har ungefär hälften försvunnit, och kanske ännu mer när Nordeas utdelning verkar försvinna. Till viss del tycker jag att det är en överreaktion, och om jag har rätt så borde utdelningarna komma, bara lite senare än tänkt, men risken är att företag med stinna kassakistor gör idiotiska saker. Se bara på hur Vattenfall lyckades slarva bort 40 miljarder, och hur många miljarder försvann inte från Telia när deras stinna ledning ville höja sin status.

🚆

Börsen går annars som tåget vilket egentligen är helt sjukt. För de flesta företag finns det väldigt lite som motiverar en börsuppgång. Jag tror inte det är en bubbla som kommer explodera men det är verkligen inte sunt att det pumpas in så mycket pengar med så patetiska avkastningskrav på en riskfylld börs.

Mina aktier, mycket industri och finans, ligger just nu -2,5% jämfört med årsskiftet vilket är klart sämre än de index jag brukar jämföra mig med. Trots att aktierna har gått bättre än index de senaste åren, måste jag gå tillbaka tre år för att ligga lika. Med andra ord, tre års avkastning bättre än index har försvunnit. Jag tror det kommer svänga lite fram och tillbaka men jag borde också växla över lite mer till serviceekonomin.

Bland de bolag jag skrivit lite om så har följande hänt:

Oscar Properties

Oscar Properties fick sin årsredovisning accepterad med en brasklapp från revisorn om att företaget står på ruinens brant. De har sedan dess sålt en del tillgångar vilket gett både reavinster och kassaflöde så företaget lever fortfarande och redovisade till och med en liten vinst för förra kvartalet. Det lär dock behövas någon som är beredd att låna ut pengar för att Oscar Properties ska klara även det här kvartalet.

Prebona

Det pyttelilla bolaget Prebona rusade på börsen när de släppte en pressrelease om att virus faller sönder ovanpå deras kommande ytbehandlingar. De flesta virus faller sönder på de flesta ytor (förr eller senare) så jag tog påståendet med en nypa salt. Börsvärdet är dock fortfarande bortåt det dubbla mot vad det var innan pandemin.

Saltängen

Saltängen Property Invest håller på att likvidera sig själv efter att ha sålt sin enda tillgång till ICA. Aktieägarna har fått (eller får snart) det mesta av pengarna men en del av pengarna kommer dröja 1-2 år tills likvideringen är klar. För de som var med på hela resan så blev det en ljum tillställning men det svängde en del på vägen så det finns säkert både vinnare och förlorare.

Wirecard

💳

Jag har visst inte skrivit om Wirecard AG, men det är ett intressant ämne som det kommer skrivas böcker om. Wirecard AG, Tysklands IT-gulling, visade sig ha hittat på en massa intäkter. Wirecard förmedlar pengar från köpare till säljare via banker och andra institut och de påstod sig ha tjänat massor i Asien men det var rent påhitt.

VD Markus Braun greps och det är högst oklart om bolaget kan leva vidare. Precis som för Oscar Properties finns det en hel del spekulanter som ser aktien som en lott. En aktie kostar nu under 2 (mot 100 euro för några månader sedan och nästan 200 euro innan ryktena började gå) och antingen blir de värdelösa eller, om bolaget har en sund stomme, så kommer de bli värda betydligt mer än 2 euro. Just nu är det dock mest frågetecken. Bolaget jobbar på att återskapa korrekt bokföring och bokslut för de senaste åren. Antagligen har bolaget aldrig gått med vinst.

Folk kallar Wirecard AG den största skandalen sedan Enron i USA och jag drar paralleller till Fermenta i Sverige. Det finns politiska aspekter också då tyska myndigheter, istället för att djupgranska Wirecard när det började osa unket, aggressivt försvarat det mot kritiska journalister.

Man ser inte det man inte vill se. 🧁

Stort beröm till de journalister på Financial Times som avslöjade bedrägeriet, och speciellt Dan McCrum.

Kommentarer

  1. Intressant inlägg. Ja allt är inte guld som glimmar... 200 euro... Rejäl krasch ner till nuvarande 2. Hur lyckades denna bluff trots alla analyser och annat?!...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt bra fråga. Tyvärr är inte min tyska bra nog för att bläddra bland tyska tidningar, men det låter som att bluffen pågått länge. Rätt många människor borde ha förstått att något var fel. Kanske en karismatisk VD som får folk att tvivla på det de ser med egna ögon? Kanske en utbredd girighet? Kanske en tro att man ska kunna städa upp innan någon drabbas?

      Det ska bli intressant att få veta mera. Jag hoppas utredningen är snabbare i Tyskland än de brukar vara i Sverige.

      Radera
  2. Ja vissa aktier har gått som tåget, men många har fortfarande inte lyft speciellt mycket t.ex.

    REITs
    BDCs
    Oljebolag
    CLOs

    Jag upplever det som om tech, online gaming och viss retail har gått som starkast

    Visst, köptes dessa bolag på absoluta bottnen har de kanske gått upp en del, men de allra flesta av oss har ju handlat dessa för flera år sen, innan Corona.

    Dock är jag inte speciellt orolig för värdet på en aktie, så länge utdelningarna inte är i fara. Det verkar som om ECB kommer tvinga alla banker att hålla inne med utdelningar för 2020, då t.ex. BNP Paribas otåligt vill dela ut sitt överflöd. Jag förstår inte varför ECB inte låter bankerna sköta detta själva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad har ECB för tvångsmedel här? Är det någon morot som de kommer hålla inne för de som ger utdelning?

      Radera
  3. Roligt att du skrivit ett nytt inlägg och skönt att höra att du trots den svagare utvecklingen hittills i år har samma torra humor som vanlig! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du uppskattar mitt skrivande. Jag inbillar mig att jag skriver för mitt eget nöje, men det känns ändå bra att det får någon annan att dra på smilbanden!

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare