Ibland tar det lång tid att få rätt...

… och jag kanske egentligen aldrig hade rätt.

När Paradox lanserades på börsen 2016konstaterade jag att priset var väldigt högt i förhållande till företagets kända produkter. Naturligtvis så lyssnade inte "marknaden" på lilla mig. Istället så rusade priset upp och som mest, efter ett par år, var aktien upp +500%. Sedan dess har vi haft covid-19, och stor framgång för många speltillverkare men för Paradox aktie har det blivit en realitycheck.

Paradox tillverkar och publicerar datorspel, underhållningsprodukter. Underhållningsprodukter är extremt svåra att förutse. En billig film kan bli en succé, ett dyrt projekt ett fiasko. I samband med lanseringen och under de två åren som följde så hade Paradox haft en serie succéer och allt var guld och gröna skogar.

Genom börslanseringen och de framgångsrika produkterna fick företaget in mycket pengar. Paradox hade kunnat dela ut pengarna till ägarna, men ägarna och börsvärderingen förväntade sig att företaget skulle växa "exponentiellt" som det så fint heter. Istället för utdelningar så tog Paradox pengarna och startade mängder av nya projekt. Man köpte varumärken och lejde utvecklingsstudior och släppte en del populära spel.

Sedan kom verkligheten ikapp. Det är inte lätt att få succé med underhållningsprodukter, ens om man har mycket pengar. En serie av misslyckade releaser senare, en del självförvållade, och aktiepriset har sjunkit med 60% från toppen.

Så jag hade rätt. Eller så hade jag inte det. De som köpte Paradoxaktier vid lanseringen har fortfarande haft klart bättre tillväxt än de som köpte indexaktier även om de senaste åren nog varit jobbiga.

Så jag hade rätt i att underhållningsbranschen är en lott där allt svänger snabbt, och jag hade fel i att Paradox var för dyr. Det har varit en vinstlott, i alla fall om man hoppar av nu, eller ännu hellre, för ett år sedan.

Kommentarer

  1. Spelbranschen beror ju också mycket på releaser av nya spel då det tar lång tid och är dyra att utveckla och Paradox har inte fått ut alla spel de velat senaste året. De har väldigt trogna fans och gör väldigt nischade spel så jag tror på dem, även om jag inte tror på någon exponentiell tillväxt :) Jag tror dock inte tillräckligt på dem för att köpa deras aktie, men jag har Spiltan.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare