1,3 kvadratmeter Wallenstam till mig

Så här i julruschen så köpte jag mig ett litet hörn att ta en rast i.

Jag har som övergripande mål att hålla min portfölj i en förutbestämd balans av aktier, fastigheter och räntepapper. Det finns studier som visar att det historiskt varit en bra idé att försöka hålla en viss balans för att det automatiskt leder till att man köper den resurs som är billigast för ögonblicket och alla behöver en strategi så det är min.

När jag för ett tag sedan tittade på balansen mellan kategorierna så la jag märke till att fastigheter låg under det mål jag har. Planen blev alltså att öka där. Jag hade fem alternativ:

  • Öka i Bonava
  • Öka i Castellum
  • Öka i Wallenstam
  • Öka i min fastighetsfond
  • Köp något helt nytt

Bonava gick bort direkt för de är inte ett fastighetsbolag egentligen utan de bygger och säljer fastigheter direkt. Jag var inte heller intresserad av ett till bolag eller fond och jag har till och med funderat på om min fastighetsfond skulle göra sig bättre som aktier så kvar var två:

  • Öka i Bonava
  • Öka i Castellum
  • Öka i Wallenstam
  • Öka i min fastighetsfond
  • Köp något helt nytt

Castellum och Wallenstam är olika inriktade. Castellum är kontor, lager, butiker. En marknad med marknadspriser. Wallenstam är i första hand bostäder, en marknad med relativt fasta hyror. Jag hade mer Castellum än Wallenstam men Castellum är också det mer välskötta bolaget såvitt jag kan bedöma.

Till slut landade det trots allt på Wallenstam. 400 aktier @ 78,05 kronor på mitt Nordeakonto (lägst courtage även om skillnaden inte är stor).

Om utdelningen stannar densamma som den är idag så betyder det här 680 kronor mer i utdelning nästa år. Än viktigare är att det är 1,3 kvadratmeter mer bostäder. 2 meter säng, 60 centimeter bred är bara 1,2 kvadratmeter så till och med plats över!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare