Är bilar billigare än någonsin?

Jag såg en kommentar i ett annat forum, amerikanskt, om att bilar är billigare än någonsin. Det handlade egentligen om elbilar och om Teslas halvmiljonbilar (eller 700 000-kronorsbilar?) är dyra eller inte. Så är bilar billigare än någonsin om man tar hänsyn till inflation och ökad köpkraft?

"PV4 1". Licenserat under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons.

Tesla för 700 000 kronor på den ena sidan. Volvo Jakob för 4 800 kronor på den andra sidan.

Volvo

Så låt oss titta på Volvo, det vanligaste bilmärket i Sverige. Med vild sökning på nätet hittade jag nypriset på en del olika volvobilar genom åren. Jag bortsåg från extrembilar (mestadels) så bilarna är den bil en vanlig barnfamilj skulle kunna ha. Tabell först och ett diagram nedanför. Omräkning till kronor á la 2015 gjord hos SCB. Du kan gå till botten av artikeln för min slutsats.

ÅrPrisPris i 2015 års pengarModellKälla
19274 800 kronor128 900 kronorVolvos första bil "Jakob"Svenska wikipedia - Volvo
19444 800 kronor93 100 kronorVolvos första bil "Jakob"Svenska wikipedia - PV 444
19455 400 kronor104 800 kronorVolvos första bil "Jakob"Svenska wikipedia - PV 444
19465 900 kronor114 500 kronorVolvos första bil "Jakob"Svenska wikipedia - PV 444
195612 600 kronor160 700 kronorVolvo AmazonSvenska wikipedia - Amazon
196715 120 kronor127 100 kronorVolvo 144Volvos klassiska bilar
196720 900 kronor175 700 kronorVolvo 140 SportClassic Volvos
196816 170 kronor127 120 kronorVolvo 145Volvos klassiska bilar
196916 195 kronor129 900 kronorVolvo 145Volvos klassiska bilar
197017 100 kronor128 300 kronorVolvo AmazonSvenska wikipedia - Amazon
197531 900 kronor163 300 kronorVolvo 244 DLKlassiker
198180 000 kronor222 000 kronorVolvo 244 TurboAftonbladet - Bil
1986100 000 kronor193 900 kronorVolvo 740 GLGaraget
1988135 625 kronor238 400 kronorVolvo 745 GLGaraget
1990149 900 kronor224 200 kronorVolvo 745 GLGaraget
1990145 100 kronor217 000 kronorVolvo 740 GLGaraget
1991157 500 kronor215 400 kronorVolvo 745 GLGaraget
1992180 800 kronor241 800 kronorVolvo 745 SEFlashback - Trafik
1992200 000 kronor267 500 kronorVolvo 855Aftonbladet - Bil
1993154 200 kronor197 000 kronorVolvo 244 GLAftonbladet - Bil
1998242 900 kronor293 800 kronorVolvo V70 GLTAutomotor & Sport
2007312 900 kronor334 700 kronorVolvo V70 TDIVi Bilägare
2009268 000 kronor278 000 kronorVolvo V70 Flexifuel 2.0Liv utan bil
2013300 000 kronor296 900 kronorVolvo V70 Enklare utförandeBygga hus

Slutsats

Bilar ser absolut inte ut att vara billigare än någonsin. Snarare ser det ut som att priset ständigt stigit. Till viss del har det säkert att göra med att Volvo försöker sälja dyrare bilar (vill konkurrera med Audi istället för Volkswagen). Möjligen har priser sjunkit de senast 5-10 åren. Kanske är 5-10 år "någonsin" för en del. Jag hoppas på att ha lite längre horisont än så i mina investeringar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sveafastigheter på väg till börsen, men med många frågetecken

Hydromars ser ut som ett nytt bedrägeribolag (Varning!)

RikaTillsammans brokighet