Återblick 2003 - min första utdelning

Det här är min andra post i min återblick-serie efter min Återblick 2002 - mina första aktieköp.

2003 kom min första utdelning och jag köpte mer aktier. Mina 25 Sandvikaktier kände sig ensamma och jag kompletterade med ytterligare några. Dessutom hittade jag ett IT-bolag som verkade spännande och hade ett namn som jag älskade (stor fan av P. G. Wodehouse): Jeeves. Slutligen bestämde jag mig för att om Nordea skulle tjäna pengar på mig så ville jag ha lite tillbaka och köpte några Nordeaaktier. Min tanke här var att om jag gav dem pengar så var det många andra som också gav dem pengar så de måste göra något rätt. Jag tror att jag fortfarande inte gjorde någon djupare analys utan gick på känsla. Aktier hade ännu inte blivit dyra så det var svårt att göra riktigt fel.

Aktier

Köp

AktieAntalPris per styck
Sandvik25227,52 kronorSplit 1:5 2006 så det motsvarar 125 aktier för 45,50 kronor styck idag.
Jeeves20022 kronor
Nordea20046,40 kronor

Kommentar i efterhand

Det här är tre andra inköp jag är väldigt nöjd med. Jeeves blev uppköpta 2012 och hann innan dess ge mig 1 730 kronor i utdelning. Totalt (utan återinvesterad utdelning) 17,4% om året. Det går inte att klaga på. Både Nordeaaktierna och Sandvikaktierna har tills nu gett mig nästan lika mycket i utdelning som de kostade och har avkastat 10.6% (Nordea) och 9.6% (Sandvik) per år. Klart nöjd med det. Det var inga gigantiska affärer men det var en bra början.

Totalt innehav nyårsafton 2003

Aktier

AktieAntalUtdelningar under året
Jeeves2000 kronor
Nordea2000 kronor
Sandvik50250 kronor
Sectra200100 kronor
Totalt350 kronor

Så cirka 1 promille av vad jag behöver för en full inkomst. Inte riktigt framme men på väg.

Obligationer

AktieAntalUtdelningar under året
Premieobligation 2002:150 kronor
Premieobligation 2002:250 kronor

edit: 2004 finns nu att läsa.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare