Dual Momentum - starten på ett experiment

Senaste veckan har jag, mycket tack vare Kemist, javisst!, fått upp ögonen för "Dual Momentum", en investeringsstrategi som i grunden bygger på att människor inte är helt logiska utan går till överdrift så att kursrörelser blir för stora. Med lite enkla regler kan sedan den "smarta investeraren" dra nytta av det här och få en bättre avkastning. Visst låter det för bra för att vara sant? Återkommer till det.

Strategin/reglerna kommer senast från Gary Antonacci och hans bok "Dual Momentum Investing: An Innovative Strategy for Higher Returns with Lower Risk". Jag erkänner att jag är cynisk, men ett sånt boknamn får många varningssignaler att ringa för mig, men... återkommer till det. :-)

Regler

Reglerna (som finns i olika varianter) är i grundutförande väldigt enkla:

  • Välj 1 internationell (sett från amerikansk synvinkel) indexfond, 1 amerikansk indexfond och 1 obligationsfond.
  • En gång i månaden, kolla vad som gått bäst de senaste 12 månaderna, den amerikanske indexfonden, den internationella (fortfarande sett från en amerikansk synvinkel) indexfonden eller amerikanske korta statsräntepapper. Investera sedan allt i det som gått bäst, men i obligationsfonden istället för i korta räntor.
En extraregel måste också vara:
  • Gör alla affärer i ett konto utan avkastningsskatt eller med låg avkastningsskatt.

Resultat

Enligt författaren, och här har jag bara andrahandsuppgifter, ska det här leda till en avkastning som är högre än endera av de ingående delarna och som har betydligt mindre ras från toppen. Bortsett från lite psykologiska gissningar så är det starkaste argumentet "backtesting". "Backtesting" är att testa strategin på historisk data och där fungerar Dual Momentum väldigt bra.

Graf från Gary Antonaccis egen sida: http://www.dualmomentum.net/2013/05/sector-rotation-and-dual-momentum.html.

Samma sak blir det om man byter ut "Amerika" mot "Sverige" enligt Investerarfysikerns utmärkta artikel. Han har också en lite längre introduktion om "Dual Momentum Investing".

Kritik

Min kritik här är riktad mot frånvaron av riskanalys och användande av tempus. "Strategin ger", "Med strategin får man" och liknande är vilseledande. Det ska vara "Strategin skulle ha gett" och "Med strategin hade man fått" för vad den kommer ge i framtiden, det vet ingen. Det är så lätt att stirra på grafer liknande den ovan och tänka "wow, jag kommer bli rik". Vi är ju trots allt människor och fungerar så. Det gäller att stoppa sig själv och tänka efter. Är något för bra för att vara sant så brukar det inte heller vara sant.

Det finns en fangrupp till John C. Bogle (grundaren av Vanguard och förespråkare av låga avgifter och få transaktioner) som kallar sig själva Bogleheads. På deras forum finns en lång och intressant diskussion om Dual Momentum. Det som gör diskussionen intressant är att den är mellan skeptiker (filosofisk betydelse) och halvapostlar så man får höra många argument. Slutsatsen är i alla fall "intressant" och många där tycker om Dual Momentum trots allt.

Det som gör att förespråkare för indexfonder (som Bogleheads) inte är helt negativa är att Dual Momentum bygger på indexfonder. De tycker också om att strategin (historiskt sett) triggat byte mellan fonder bara 1-2 gånger om året. Däremot tycker många att den är för aktiv. Man måste kolla historisk avkastning en gång i månaden. Jobbigt. Orsakar stress. Dessutom så kan man konstruera kursrörelsemönster där strategin hela tiden får dig att växla till något som kommer gå ner. Dessutom, har man en skattad depå så kan man förlora alldeles för mycket i skatt varje gång man byter.

Jag saknar en sak: Hur mycket tjänar eller förlorar man på transaktionstiderna i backtesterna? Det kan ta en vecka eller mer att flytta mellan en fond och en annan och under tiden rör sig marknaderna.

Varianter

  • Man kan ha andra kombinationer av fonder.
  • Man kan ha fler fonder än 2+1.
  • Man kan basera besluten på kortare (eller längre) tid än 12 månader.
  • Man kan använda ETF (fonder som handlas på på en börs) istället för traditionella indexfonder.

Experiment

Men titeln på den här blogposten är "starten på ett experiment" och det är vad jag gjort. I min tomma Nordnet-depå har jag döpt om min ISK till "Dual Momentum", stoppat in 15 000 kronor i Länsförsäkringar Global Index och nu ska vi se hur det går. Portföljen går att följa på Shareville.

De tre fonder jag tänker mig använda är:

Länsförsäkringar Global Index
Med 0.2% avgift så verkar den billigast av globalfonderna och jag har ingen anledning att tro att den ska gå sämre än till exempel SPP Global.
Superfonden Sverige
0% avgift och lite mer diversifierad än Avanza Zero, samt tillgänglig i Nordnet, det verkar som ett bra val.
AMF Räntefond Lång
Mest av gammal vana. Jag har redan pengar i den så varför inte fortsätta med den.
För att kolla säker avkastning så vet jag inte exakt vad jag ska jämföra mot. Kanske 3-månaders statsskuldväxel?

Just nu är avkastningen på globalfonder senaste 12 månaderna cirka +28%, Superfonden Sverige har gått upp +21% och räntorna är nära 0% så enligt den här varianten av Dual Momentum så ska man alltså äga globalfonden. Jag ska försöka kolla i mitten av varje månad (för att vara annorlunda än majoriteten).

De här pengarna får vara en del av mina 5% lekpengar men det känns inte som en speciellt stor risk eftersom alla tre fonderna är fonder jag skulle kunna ägt i vilket fall som helst. Den stora risken är nog att jag tröttnar på leken.

Kommentarer

  1. Intressant. Jag har sett liknande typer av momentumupplägg och jag tror till och med att det finns ETFer som implementerar vissa typer av momentumalgoritmer. Sedan finns det dom som gillar indexfonder just för att dom är en typ av momentumfonder i sig själva.

    Hur som så ska det bli intressant att se utfallet framöver.

    SvaraRadera
  2. Kan detta tänkas vara något man kan nyttja i PPM? Funderar på att anskaffa boken faktiskt.
    Tack för en bra blog!
    /P

    SvaraRadera
  3. Tack!

    Jag vet fortfarande inte om jag tror på det. Tänk på att för varje aktie man säljer (direkt eller indirekt via fonder) så finns det någon som köper, någon som tycker att det är den bästa investeringen eller spekulationen just nu. Vet den här formeln något som den på andra sidan inte vet? Vem är det man "lurar"?

    Men jag ser det lite som win-win. Om det fungerar så har jag tagit mig några dagar eller timmar närmare mitt mål. Om det inte fungerar så har jag underlag till en blogpost och är en erfarenhet rikare. Hmm, dyr blogpost. :-)

    SvaraRadera
  4. Oharre känns som min första reaktion till det här inlägget! Känns som en mer komplicerad strategi än att köpa h&m för pengarna, det kan jag säga.

    Men jag önskar dig lycka till, dock alldeles för komplicerat för mig!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare