Har Buffett köpt sig en grekisk ö?

Det går rykten i pressen om att Warren Buffett tillsammans med Alessandro Proto har köpt en 1,5 kvadratkilometer stor (liten!) ö en timmes båtfärd från Aten. Uppgifterna sägs komma från en grekisk tidning, Proto Thema, och har åkt runt världen. Eftersom det är en för bra nyhet för att dubbelkolla så sprids den snabbt. Ön ska heta Sankt Tomas och jag har hittat en sådan ö (om mina grekiska bokstäver blivit rätt) på rätt plats och med rätt storlek. Beskåda ön som kanske köpts av en galen miljardär!

Klicka på bilden för att se samma ö direkt i Google Maps. Det är alltså den södra av de två större (men små!) öarna.

Jag har lite svårt att förstå vad han ska med ön till. Den verkar sakna vatten, ström, sandstränder, hus, växtlighet och hemliga robotbaser (om han tänker bli superskurk). Jag vet att han tycker om goda affärer så kanske priset var så lågt att det verkade som ett fynd, men ett fynd för att göra vad?

Det kan lika gärna vara en tidningsanka och Warren Buffett är en av de som skulle kunna köpa en liten ö för växelpengar så han får iklä sig rollen som simand. Jag vet inget alls om Alessandro Proto men en sökning leder till en sida som påstår att han, förutom att vara rik, inspirerade till böckerna om nyanser av grått.

Kommentarer

  1. USA har väl tryckt på Tyskland om att vara snälla mot Grekland. Det kanske är en backup för en robotbas ifall Grekland skulle dra sig ur NATO och gå ihop med Ryssland.

    SvaraRadera
  2. Ah, vem skulle misstänka att en öde ö innehåller en robotbas!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare