Finanskvinnans utmaning - analys av mitt beteende

I samband med oron med Grekland och den uppenbara risken för ett börsras så skrev Finanskvinnan en utmaning, att man skulle skriva ner vad man skulle göra om börsen går ner 15%. Jag plockade upp handsken och skrev ett schemalagt inlägg som postades igår morse.

Löfte

Jag sa att jag skulle sitta stilla i båten och ta en nedgång med glädje.

Verkligheten

Börsen gick upp och ner 5% flera gånger men stannade på ungefär stilla. Jag gjorde som jag skrev, just ingenting, fast eftersom det aldrig blev ett riktigt ras så säger det inte så mycket.

Mina verkstadsaktier

Jag vet att jag fortfarande inte publicerat min investeringsportfölj. Jag tänkte bygga upp den med mina återblicksartiklar (2002, 2003) och det är några år kvar. Det är i alla fall ingen hemlighet att jag har mycket Sandvik, och det företaget envisas med att inte utvecklas positivt. Varken på börsen eller i verkligheten. Om det beror på marknaden, konjunkturen eller företagsledningen vet jag inte men jag önskar att företaget hade en VD jag har förtroende för. Under juli så verkar Sandvikaktien sjunkit med 10%. Jag kan bara hoppas att det inte beror på något dåligt med själva företaget.

En annan aktie jag har, Lundin Mining, fick aktievärdet minskat med nästan 20%, men den aktien räknar jag som en lekaktie. Jag köpte den billigt och det är inte mycket pengar (procentuellt sett - fortfarande mer än en hyra) så det gör inte så mycket som Sandvik...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare