Det lönade sig att byta från dyra fonder

För ett par år sedan då jag blev medveten om hur dyra vissa fonder jag hade var. En del hade gått dåligt så de bytte jag direkt, men en del gick faktiskt rätt bra och det skulle innebära en del skatt om jag sålde dem. Det gnagde en del att ha så höga avgifter så till slut, 2015, så bytte jag trots allt till billigare fonder. Det har nu gått ett tag så det är dags att se vad jag gått miste om.

Jag gjorde tre fondbyten:
Nordea North America Fund till SPP Aktiefond USA
Nordea Far East till Swedbank Robur Access Asien
Nordea Global Dividend (hade varit en IT-fond) till Länsförsäkringar Global Index

USA

Nordea North America Fund - avgift 1,0%
SPP Aktiefond USA - avgift 0,2%

8% bättre på två år av att byta fond, där 2% kan förklaras av avgiften. Eftersom det här är ett av mina största innehav så har det betytt en hel del i kronor och ören så det var helt klart ett bra beslut. Jag vet inte vad skillnaden utöver avgiften beror på. Kanske är index bättre än Nordeas förvaltare. Kanske det varit bra att undvika oetiska bolag som SPP gör.

Asien

Nordea Far East - avgift 1,6%
Swedbank Robur Access Asien - avgift 0,2%

5% sämre på två år av att byta fond, fast det är 3% lägre avgift. På de här två åren kan den dyra fondens avgift motiveras, men jag ser det som ett undantag snarare än en regel.

Globalt

Nordea Global Dividend - avgift 1,5%
Länsförsäkringar Global Indexnära - avgift 0,2%

10% bättre på två år av att byta fond, där 3% kan förklaras av avgiften och andra förklaringar behövs för resten.

Sammanfattning

Jag är nöjd med bytena. Ett av dem har gett sämre resultat än om jag inte bytt men det är sånt som händer. Det är inte bara avgifterna heller som gjort bytena överlag bra. Jag tror att det finns de dyra fonder som använder marknadsföring och tröghet (skyldig) för att dra kunder. Mina gamla fonder var exempel på sådana fonder. Det finns även fonder som är dyra för att de har liten kundkrets och investerar i dyra marknader. Där kan höga avgifter vara motiverade. Kanske.

Kommentarer

  1. Grattis till att du bytt bort dina dyra fonder. En aktivt förvaltad fond som inte klår index är nog inget bankerna är så stolta över. Men så länge den säljer så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de gör nog fortfarande det. Även om bankerna anpassat sig till lägre avgifter så är de fortfarande dyra och många är inte motiverade att lägga timmar och dagar på att lista ut vad som är marknadsföring och vad som är allmän information.

      Radera
  2. Bra val där Daniel. Att betala dyrt för aktiva fonder på lång sikt är inget jag tror på. Visst finns det en och annan fondförvaltare som är riktigt duktig men de flesta under presterar billiga indexfonder. Skrev för ett tag sedan om avgifternas betydelse för den långsiktiga avkastningen. Fler hade nog bytt till lågprisfonder om de förstod skillnaden efter många år.

    http://slimis20.blogspot.se/2017/04/avgifternas-betydelse-vid.html

    Fortsatt lycka till med dina fonder.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt man behöver är en förmåga att se in i framtiden så att man kan fånga de små skickliga förvaltarna innan de blir för stora för att skilja sig från index. Hur svårt kan det vara?

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare