Fyller ett sommargap i bloggen: De röda företagens utdelning

Jag tittade igenom min inläggslista och insåg plötsligt att ett par utdelningsinlägg aldrig gått ut. Nu är de inte speciellt spännande men det här är min egen dokumentation att ha för framtiden så jag vill ändå ha informationen på bloggen.

Det här inlägget täcker fyra företag som kom med utdelningar för 2-3 månader sedan. Jag ska klippa ner det så att de av er som läser det kommer till slutet snabbt. De fyra företagen är: Johnson och Johnson, DowDuPont, Kungsleden och Coca Cola. Alla med intensivt röda logotyper.

Johnson & Johnson

Min dyraste aktie är helt klart Johnson & Johnson där varje andel kostar mellan 1 000 och 1 100 kronor. Det är inget jämfört med Berkshire Hathaway där varje aktie kostar 2,9 miljoner kronor, eller Maersk där varje aktie kostar 12 000 kronor, men det är rätt mycket. Så trots en relativt låg direktavkastning får man nästan 8 kronor per aktie varje kvartal.

Min utdelning för den här gången juni blev 1 547,29 kronor, 6% mer än för ett år sedan uppdelat på 7% högre utdelning i dollar, men 1% sämre växelkurs. 232,09 kronor stannade i USA för att betala skatter.

DowDuPont

DowDuPont har fortfarande inte delats upp i smådelar (planen nu lägger det ca 6-10 månader bort) så utdelningen är likadan som den varit ett tag, och lägre än den brukade vara.

Den här gången I juni blev utdelningen 839,63 kronor vilket är -10% jämfört med förra sommaren. -17% i utdelning i dollar per aktie, men det räddades lite av att dollarn är dyrare (+9%). Om jag istället jämför med förra kvartalet så är det +8%, helt genom att dollarn blivit dyrare. Som vanligt, men som salt på såret, så försvann 125,94 kronor direkt till amerikansk skatt.

Kungsleden

Först ut i juli var Kungsleden med 660 kronor för det här kvartalet. Det är exakt samma belopp som vanligt men i procent oändligt mycket mer än för ett år sedan då jag hade 0 aktier. Jag tror att jag kommer tycka om de här aktierna, men det var mitt minsta innehav innan Epiroc ramlade ut från Atlas Copco så jag måste så småningom bestämma mig för hur seriöst jag tycker om Kungsleden. Om några år eller så.

Coca Cola

Det här med utdelningar i mitten av sommaren är lite udda, men det passar på sätt och vis bra när en av aktierna är Coca Cola. De är antagligen mer aktiva just nu i juli än annars på året.

Apropå Coca Cola så är ämnet sockerskatt intressant. Det finns en stor grupp människor som dricker betydligt mer Coca Cola, Pepsi, Red Bull, Fanta med mera än vad som är nyttigt för dem. Jag har inget emot de dryckerna, men allt är skadligt i för stor mängd och dålig hälsa slår tillbaka, inte bara på individen utan på samhället i stort.

I en del länder har man börjat experimentera med sockerskatter. Skatter som ska locka människor att dricka drycker som inte innehåller så mycket socker och här kan man se hur goda avsikter förvrängs på vägen. Många handlare vill nämligen ha samma pris på alla produkter så de höjer priset på allt istället och låter light-drycker subventionera socker-drycker. Då blir det ingen press alls på konsumenten att välja något med mindre socker utan bara administration och pappersarbete.

I alla fall, Coca Cola, mitt äldsta utländska innehav delade den här gången ut 1 207,20 kronor över Atlanten, minus de 181,08 kronor som fastnade i amerikansk skatt. Jag köpte en bunt fler aktier för ett år sedan så det är rätt mycket mer än förra året. Totalt är ökningen +54%, uppdelat på 40% fler aktier, +5% utdelning i dollar per aktie och 5% dyrare dollar. Jämfört med förra kvartalet är det också en ökning, 6%, för att dollarn har blivit just 6% dyrare.

Det var tillbakablicken, och jag ska försöka att inte göra om exakt det här misstaget igen. Det finns nya mer spännande misstag att göra istället.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare