Svensk utdelningssäsong - Castellum först ut

Bland mina svenska aktier så är det Castellum som inleder höstens utdelningssäsong och vilken start det är. Castellum är ett av mina absolut största innehav, och än mer så efter att jag avvecklat min fastighetsfond. Med 2,65 kronor per aktie så blev det hela 5 167,50 kronor i utdelning. Det kommer nästan räcka för att betala för mitt boende i september.

Det här är en ökning med 72% (!) jämfört med förra året. Det mesta av det är för att jag har 63% fler aktier, men det är också en utdelningsökning på 6% per aktie jämfört med 2017.

Annars lider Castellum ganska mycket av sin popularitet. Det har pressat upp priset på fastighetsbolaget så att det inte finns någon substansrabatt alls. Det vill säga, det vore bättre ekonomiskt att köpa fastigheterna direkt från Castellum, till marknadspris, och sköta dem själva. Min andel av Castellum motsvarar cirka 31 kvadratmeter kontor, handel och lager så det är det som är alternativet för mig.

Nåja, inte helt lätt att köpa och sköta om en så liten fastighet så jag tänker inte sälja, men det enda som kan få mig att köpa fler Castellumaktier just nu är att jag tröttnar på att inte ha ett jämnt hundratal antal aktier.

På börsen är det annars lika mycket framåt som bakåt. Mina H&M-aktier skuttade rejält framåt i veckan medan mina DowDuPont-aktier gjorde en dykning av okänd anledning. Resultatet blev att de tog ut varandra och exemplifierade att en diversifierad portfölj jämnar ut svängningarna. Fick gärna svänga lite mer uppåt dock. Under hela året så har min portfölj legat bättre än de jämförelseindex jag använder men nu på slutet så har det gått bakåt.

Någon som har sett något som andra missat? Som jag missat?

Kommentarer

  1. Det var inte dåligt med så mycket utdelning från ett och samma företag. Castellum är väl en av de aktierna som aldrig blir speciellt billig. Dock ser jag låg risk i ägandet, och de är en stabil utdelningshöjare. Jag köper lite då och då när den dippar,

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare