Höstens fyra amerikanske utdelningar - och politik - och klimat

Så mycket har hänt sedan jag skrev senast för veckor sedan. Det har varit varmt, och sedan blött, och det har varit ett val där alla vann men ingen vann.

På ekonomifronten har finansministern pratat om att kapitalskatterna är för låga i Sverige och jag tror att hon bland annat tänker på ISK där den oväntat låga räntan lett till oväntat låga skattesatser. Får se om det leder till ännu mera skattehöjningar på ISK.

Utdelningar

Under sommaren är det bara kvartalsutdelare som delar ut pengar, och i min portfölj så betyder det främst amerikanska bolag. Med den allt svagare kronan jämfört med dollarn så har det blivit en liten boost.

Procter & Gamble

Procter & Gamble äger en massa kända varumärken som haft svårigheter att växa men växer eller krymper, så jag har sett på aktierna mer som ett bankkonto med kvartalsränta. Den här gången blev det 988,23 kronor, varav 148,23 gick direkt tillbaka till USA.

Det här täcker min ansikts- och tandvård för kvartalet, och kanske hela året.

Jämfört med för ett år sedan är det faktiskt en ökning på 18% vilket är ovanligt bra för P&G. Då är dock 14% att dollarn blivit dyrare och 4% att utdelningen i dollar höjts. Tittar jag på förra kvartalet så är det 6% mer, helt för att dollarn blivit dyrare.

Ford Motor Company

Ford har fått ta mycket stryk för att de inte har något spektakulärt vare sig inom förarstödssystem (vilket jobbigt ord!) eller inom eldrift. De har till och med lagt ner utveckling och försäljning av personbilar i USA till förmån för de framgångsrika monsterfordonen. Jag såg en F-250 nyligen. Lycka till med att parkera den någonstans i Europa.

Utdelningsmässigt så har Ford en basutdelning som de då och då kompletterar med en bonus. Den här utdelningen var de vanliga 15 centen (1:37 kr) per aktie. Totalt blev det 1 361,80 kronor där USA tog 204,27 kronor. De kronorna kommer på sätt och vis tillbaka till mig då jag slipper att dessutom ISK-skatta för samma belopp. En skatt i taget räcker gott och väl.

Jämfört med för ett år sedan så är det en ökning på 14% tack vare en 14% dyrare dollar (svagare krona?). Ser jag bara på förra kvartalet så är det en ökning på 4% av samma skäl.

För de här pengarna kan jag köpa 85 liter diesel, vilket tyvärr blir 230 kg koldioxid efter förbränning. Det är 130 kubikmeter ren koldioxid från 0,09 kubikmeter diesel. Uff. Hoppas elbilarna laddade med ren el kommer snart. Obs, viktigt att inte blanda ihop ren el med elektriska renar vilket är ett vinmärke.

Totalt ligger jag back på Ford, med ett tapp trots utdelningar på ungefär 4-5% per år de senaste 2 åren. Det är på sätt och vis ok eftersom jag inte räknar Ford som ett basinnehav utan som en lott i bilspelet. En lott på att det händer fantastiska saker på en forskningsavdelning i en byggnad med skylten "Ford". Kanske.

Johnson & Johnson

Mitt amerikanska favoritbolag är hälsovårdskonglomeratet Johnson & Johnson. De har i och för sig varit i nyheterna av negativa skäl men jag låter domstolarna reda ut hur mycket, om något alls, man kan skylla på Johnson & Johnson för den cancerrisk viss användning av en talkprodukt har. Det verkar nämligen som att om den används flitigt i underlivet så kan den bidra till vissa cancerformer. Borde de förstått hur talken skulle användas, borde de vetat, borde de varnat, och sådana frågor får domstolen reda ut. Än så länge ser det ut som att företaget kommer få ta en del skuld.

Ekonomiskt har den så kallade marknaden redan räknat in eventuella skadestånd så på börsen händer inte så mycket oavsett vilket betyder att en helt normal utdelning nyss kom in. Det här kvartalet blev utdelningen 1 625,81 kronor.

Det här var en ökning med hela 22% jämfört med för ett år sedan. Liksom för de andra aktierna så är den största anledningen dollarkursen som ökat med 14%, medan utdelningen per aktie ökat med respektabla 7%. Jämfört med förra kvartalet så är det också en ökning. Med 5%, helt på grund av svagare krona jämfört med dollarn.

Nu är jag inte medvetet inköpare av något Johnson & Johnson gör, men jag skulle kunna köpa 16 liter Listerine munskölj, en produkt som min tandläkare för övrigt inte rekommenderar. Enligt henne så torkar alkoholbaserad munskölj ut och skadar mer än det hjälper. Sådär, nu har jag sänkt aktien och företaget.

DowDuPont

Mitt mest komplicerade amerikanska innehav är DowDuPont som mergar och splittar och har sig. Just nu är det dock bara en utdelning på 858,58 kronor varav USA tog 128,79.

Efter den senaste ihopslagningen så sänkte de utdelningen för Dow Chemicals-ägarna, det vill säga mig, vilket de inte hade sagt något om innan. Det retar mig och eftersom jag är långsint så jobbar jag på en hämndplan. Inte kommit längre än att rynka pannan än. Jämfört för ett år sedan så är det en minskning på 9%, -17% på utdelningen per aktie, men 11% dyrare dollar räddar det hela lite. Jämfört med förra utdelningen så är det 2% mer, helt tack vare svagare krona mot dollarn.

Inte heller här är jag själv kund, men om jag skulle behöva en massa giftiga saker att slänga på lite grödor så vet jag var de finns!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare