Lite motstånd i nedgången

Det är fredag och jag tittar till aktiepriser och det ser ut som att nedgången fortsatt och kanske till och med ökat farten nedåt. Det är nu jag är glad för mina defensiva innehav. Obligationerna behåller priset, likaså fastighetsbolagen. Det kompenserar för de relativt stora rasen i Sectra, H&M och USA-bolagen så att jag trots allt går lika som, eller bättre än, mitt jämförelseindex.

Diversifiering, diversifiering, diversifiering

Det finns många anledningar till diversifiering men speciellt i nedgång blir det tydligt hur man skyddas mot de stora minorna. Hade jag haft haft allt i Volvo så hade jag sett värderingen på portföljen sjunka med mer än en femtedel under året, medan den nu istället är ungefär samma som för ett år sedan.

Nedgången är bra! Kanske.

Billigare aktier är inte dåligt för oss som köper. Vi får större aktieposter för lika många kronor vilket betyder större andel av företagets vinst. Om nu vinsten är densamma, vilket vi inte vet. Tyvärr så kommer sällan nedgångar när allt annat ser bra ut så även om jag intellektuellt vet att det är helt ok med skakiga börspriser så är det ändå svårt att värja sig mot tankarna att det är en resa på väg mot avgrunden.

USA-utdelningarna

Jag har fått lite utdelningar från USA under december men jag har inte tagit mig tid att bokföra dem. Som vanligt så är december en månad då uthålligheten sätts på prov i såväl yrkesliv som privatliv och då spricker lätt lite rutiner. Kanske i helgen.

God 3 dagar före Jul

Kommentarer

  1. Själv sitter man och funderar på när är det rätt tillfälle att köpa. Flera bolag börja se lite små intressanta och var kommit ner i rätt prisnivåer.

    Mvh
    Www.kanjagblirik.se

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare