Mycket nedåt i portföljen just nu

Kvartalsrapporterna har ramlat in och det är tydligt att många misstänker att konjunkturen är på väg nedåt. Vinsterna har sjunkit och därmed också förväntningarna på utdelningar nästa år.

Nordea

På kort tid så har Nordea tappat över 10% av sitt börsvärde. Det är oro för att affärerna inte går så bra och det är oro för att de gjort något brottsligt. Nordea är en nyckel i min utdelningsportfölj men aktiepriset har på lång sikt stått nästan stilla. Jag funderar på att öka 10-20% i Nordea just nu för att dels kompensera för lägre utdelning, dels för att jag gissar(!) att det nog inte kommer bli så mycket billigare de närmaste åren.

Sandvik

Även Sandvik har tappat över 10% av sitt börsvärde men det är åtminstone efter en lång tids uppgång. Det ser ut som att det kommer bli svårare för Sandvik att tjäna pengar framöver. Både Nordea och Sandvik är topp-4-innehav, eller var det i alla fall innan nedgångarna, så om nedgångarna avspeglas i lägre utdelningar så kommer jag märka det rejält.

Johnson & Johnson

JNJ har bara tappat 8% den senaste månaden så ... yay. Här är det bland annat ny oro om att JNJ själva misstänkte att deras talkprodukternaunde orsaka skador. I ärlighetens namn så är det svårt att bevisa kopplingen. Det blir mycket gissningar. Om någon får cancer efter att ha levt ett halvt sekel, vilka faktorer orsakade det? Var det slump? Det krävs mycket data (vilket betyder många döda människor) för att vara säker och det är lätt att kasta anklagelser omkring sig.

Bonava och NCC

Bonava (före detta NCC Housing) och NCC brukade vara samma företag och de passar på att följa samma resa neråt, mellan 5 och 10 procent på en vecka. Det är återigen oro och tecken på att konjunkturen saktar in. Inte oväntat. Jag i det närmaste räknar med att det svänger mycket för bolag som de här.

De små

Sedan har också mina småföretag, Sectra och Eolus Vind, tagit stryk men både kommer ut ur enorma uppgångar som jag inte ens tänker försöka hitta på en rationell förklaring för.

Lustigt nog så verkar ändå min portfölj som helhet gått aningen bättre än mitt jämförelseindex (SIX30 Portfolio Return Index). Diversifiering, och större USA-exponering än index. Bland annat så har ICA Gruppen [sic] gått upp, ett annat tecken på att många investerare och spekulanter tror på taskig börsavkastning och taskiga räntor framöver.

Kommentarer

  1. Jag är själv sugen på J&J, har inte något innehav där idag, och tror det här med talkprodukten kommer blåsa över ganska snart. Köpläge?

    Bankerna vet jag inte hur man ska ställa sig till...Jag tror lite att banksektorn som den hittills sett ut är på nedgång, men å andra sidan bör de kunna hitta på lite nya moderna grepp snart för att kunna fortsätta konkurrera med nya aktörer. Så jag köpte ett gäng Swedbank nu i sista svängen. Det bör ligga i deras intresse att skärpa till sig, bli betrodda igen och skapa vinster för sina aktieägare på sikt. samma gäller Nordea tänker jag.

    Bra blogg, jag följer (och länkar om ok?).

    Hälsningar Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och naturligtvis får du länka. Jag kan bara ödmjukt vara tacksam för att andra vill höra på mina funderingar.

      Jag gillar namnet på din blog. Har aldrig haft häst själv men jag har förstått på bekanta att de visst går att stoppa pengar i men de kommer visst aldrig ut igen!

      Radera
    2. Och apropå JNJ och banker: Jag tror också att banksektorn kommer fortsätta tjäna pengar eftersom hela vår ekonomi beror på att någon skyfflar pengar fram och tillbaka, men storleken på vinsterna kan förstår variera.

      Johnson och Johnson är ett av de där bolagen som aldrig är billigt. Även efter att ha gått ner lite så är det inte billigt, men om man vill vara ägare så kanske nu är ett bättre läge än senare?

      Jag önskar att jag visste, men eftersom jag inte vet så är det lite här och där och kanske mer Nordea imorgon. Jag har fortfarande inte bestämt mig.

      Radera
  2. Ha ha, nä häst är inte billigt - det är lite som att skyffla in kol i en brännugn :-).

    "Billigt" och "dyrt" är ju märkliga begrepp i börssammanhang, men jag förstår vad du menar! Ska ta tag i J&J igen då :-)

    Grattis till bankinnehavet, Dorotea är inte helt fel ;-).

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare