Snart äger jag en hel bank - köpt Nordea

Idag har jag köpt 800 aktier i Nordea, för i snitt 63,81 kronor styck. Med tanke på att värdet på bankerna sjunker och sjunker så utgår jag från att mina inköp så småningom betyder att jag i alla fall äger ett litet bankkontor någonstans. Dorotea kanske?

Det här var den nionde gången på sexton år som jag köper aktier i Nordea. Av de andra åtta köpen så var sex dyrare än det här och bara två billigare, mitt första köp 2003 och nyemissionen 2009. De dyrare köpen har sedan lett till utdelningar så jag ångrar nog bara köpet 2015 för 106,37 kronor styck.

Anledningen till att priset sjunker är att många tror att vinsten sjunker vilket i så fall dessutom betyder att utdelningen sjunker men om den inte gör det så betyder det här 5 800 kronor mer i årlig utdelning. Men nu kommer säkert utdelningen sjunka så det här kanske i bästa fall kompenserar för det.

Tydligen så tänker dessutom Sampo, Nordeas finska storägare, dela ut Nordea till sina egna ägare. Kanske är de nöjda nu när de använt sin ägarmakt till att flytta Nordea till Finland och känner inte längre något behov av att vara aktiva ägare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare