Sista utdelningen från katastrofåret 2020

Få har väl missat att 2020 har varit ett speciellt år. Pandemi, nedstängningar, företag som hålls i respirator för att inte totalt krascha. Statsstöd till permitteringar.

Utdelningarna fick ta en del av smällen. Det blev extra speciellt eftersom pandemin mestadels exploderade mellan bokslutskommunikéerna där utdelningarna föreslås, och själva utbetalningen. På eget initiativ eller efter press från staten eller media så drogs utdelning efter utdelning in. Det som för mig skulle blivit en rekordutdelning såg istället ut att bli en kollaps.

Efter hand så kom några utdelningar tillbaka när det visade sig att vissa delar av ekonomin fortsätter snurra. Min portfölj har mycket industri, en cyklisk bransch där det går upp och ned med konjunkturen. Innan pandemin var vi antagligen på väg in i en inbromsning så på gott och ont så var företagen beredda på en nedskalning och de har kunnat hålla uppe sina kassaflöden.

Vissa företag och branscher har till och med lyckats bättre under pandemin. Det gäller i synnerhet företag vars verksamhet ligger mycket på nätet. Jag äger inga andelar i sådana bolag vilket i år har varit dåligt. Det enda företaget som gick emot strömmen i fallet var ICA Gruppen [sic] som till och med hade en något ökad omsättning när människor byggde upp små beredskapsförråd i skafferierna.

Ovanpå allt det här så har mina amerikanska utdelningar fått en rejäl smäll. Inte så att mina amerikanska bolag minskat sina utdelningar, bortsett från Ford, utan det är den amerikanska dollarn som sjunkit rejält. Innan allt började så kostade en amerikansk dollar 9,70 kronor. En utdelning på 100 dollar gav mig därför 970 kronor, minus 15% källskatt. Efter att priset på en dollar snabbt rusat upp till 10,41 i slutet på mars så har den sjunkit hela 20% till 8,25. Mina 970 kronor i utdelning är nu bara 825 kronor.

Den här veckan kom så mina sista utdelningar från USA. Coca Cola, Dow Inc, DuPont och Cortava (fortfarande inte avvecklat dem). Det blev några tusenlappar vilket kan bidra till lite julmat i år, men inte blir det några lyxiga julklappar av det.

Totalt för 2020 så blev utdelningarna 50,3% lägre än 2019. Mindre än hälften med andra ord. Utdelningarna är nu på samma nivå som i mitten på decenniet vilket är mycket mindre än jag räknat med i min planering.

Jag tror att utdelningarna kommer att öka rätt mycket 2021 men det är mycket som fortfarande är osäkert. Det verkar som att de svenska bankerna dras med när ECB kräver att banker bygger på sig större kassareserver och en stor del av mitt kassaflöde kom från Nordea.

Min andra planerade stora utdelare var Volvo som nu har en gigantisk kassa, men hur mycket kommer de drabbas om konjunkturen gör en tvärnit? Jag vet inte. Just nu är det i alla fall politiskt känsligt att göra utdelningar då de tagit emot statsbidrag för att permittera istället för att säga upp människor (även om många också fått sluta).

En tidig uppskattning är att ungefär hälften av utdelningarna som försvann är borta för alltid för att företagen behöver pengarna för att klara sig. Det gäller Hennes & Mauritz och det gäller Ford Motor Company och det kanske gäller NCC. För andra företag så kommer pengarna helt enkelt lite senare.

För övrigt så kan man också läsa katastrofåret som kat-as-tro-fåret. Alltså ett något lätt drogat dött religiöst däggdjur?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare