Årets största utdelningen rullade in; nu blir det kebabpizza

Jag får, räknar, 57 utdelningar i år och den största av dem alla kom precis från Handelsbanken. Hela 20 500 kronor som kommer räcka till mer än en kebabpizza men det är så jag tänker börja. Just den här utdelningen kommer dessutom naggas i kanten av ett välbehövligt skoköp.

Utöver skorna så har jag funderingar på att hitta något nytt att investera i. Jag tror inte börsen som helhet har bottnat men en del priser som var mestadels luft har blivit mer realistiska. Tyvärr har det drabbat mitt 20-åriga innehav i Sectra. Börspriset var helt orimligt förra året, men jag drog mig för att sälja, bland annat för att aktierna ligger i en aktiedepå och det skulle ökat min skatteskuld rätt mycket.

Att sitta på aktierna i Sectra när priset var så uppblåst var naturligtvis ett gigantiskt misstag. Jag kan bara konstatera att jag är alldeles för långsam med att sälja sånt som blivit kraftigt övervärderat och det är något jag behöver bli bättre på, min "Buy & Hold"-strategi till trots.

I öst fortsätter Rysslands invasion av Ukraina. Moskvabörsen har öppnat en aning, efter att ha varit stängd en månad. Den är bara öppen för ryssar, och med en statlig kassa på en biljon rubel för stödköp. Det blir återigen en överföring av förmögenhet från den ryska staten/befolkningen till de rikaste ryssarna, de som ägde stora delar av de ryska storföretagen. För de icke-ryssar som har investerat i Putin så fortsätter det praktiska värdet på ryska aktier vara noll.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare