Positivt kvartal för Ford med utdelningshöjning

Ford Motor Company, den klassiska amerikanska biltillverkaren, meddelade precis hur det gått för dem i det andra kvartalet 2022 och det var mycket bättre än väntat.

Just nu säljer Ford alla fordon de kan tillverka och trots högre kostnader (inflationen) så ökade vinsten mer än väntat. Det finns inte heller några orostecken från Ford Credit, Fords lånebolag som gör det möjligt för amerikaner att köpa dyra fordon utan att ha några pengar. Ford Credit är annars en stor risk. De har lånat ut över 100 miljarder dollar och en ny ekonomisk kris skulle kunna göra det svårt för folk att betala av sina lån.

Trots risken med långivningen, eller tack vare den risktagningen, så tickar Ford på rätt bra just nu. Man säljer alla bilar man kan tillverka och man har lyckats få in foten på marknaden för eldrivna mini-lastbilar, den mest populära fordonstypen i stora delar av USA. Med F-150 Lightning så har man säkrat en stor del av sin marknadsandel för ett tag framöver.

De största konkurrenterna i media, Tesla Cybertruck och Rivian, har ännu inte fått igång produktionen av de produkter de lovat. Att F-150 Lightning tagits emot så entusiastiskt betyder att Tesla och Rivian kommer behöva tillverka något riktigt bra för att putta ner Ford från tronen. Då Ford är stor aktieägare i Rivian så är Rivians problem inte helt positivt för Ford.

Ford har delat upp fordonstillverkningen i tre affärsområden för att inte de klassiska fordonen ska bromsa utvecklingen av de eldrivna bilarna. Det är "Ford Blue", som utvecklar och tillverkar fordon med förbränningsmotorer, "Ford Model e" för nya eldrivna fordon och "Ford Pro" för specialaffärer med myndigheter och större kunder.

Vinster och förluster de senaste åren har till stor del har berott på svängningar i aktiepriset på företaget Rivian, ett företag Ford haft många aktier i (färre nu) så man får titta på "justerat resultat" för att se hur själv tillverkningsbolaget går.

I andra kvartalet 2022, Q2, ökade försäljningen till 37,9 miljarder dollar, jämfört med 29,8 miljarder kvartalet innan, och 24,1 miljarder dollar för andra kvartalet 2021. Det är främst i USA som ökningen är. Tillgång till pengar, höga priser på begagnade fordon och nyfikenhet på de nya eldrivna fordonen har tillsammans bidragit till den kraftiga ökningen.

Försäljningsökningen fick också vinsten att stiga kraftigt (om man bortser från raset i värde på Rivianaktierna) och den var betydligt högre än vad folk hade förutspått. Kostnaderna har ökat rejält men man har även lyckats ta bättre betalt för fordonen.

Det går mindre bra i Kina (stor minskning) och Europa (blygsam förändring), men det verkar vara per design då man för ett par år sedan valde att lägga ner utvecklingen av fordonstyper som är populära utanför USA för att istället satsa på minilastbilar och andra stora fordon.

Förhoppningsvis så kan framgångar i USA leda till att de återigen breddar produktprogrammet och börjar utveckla mer "normala" bilar igen. Tills dess har Ford i alla fall en stor europeisk marknadsandel för skåpbilar.

Ford höjde i samband med kvartalsrapporten utdelningen till 15 cent per aktie och kvartal. Det var den utdelning de hade 2015-2020 men den sänktes till först 0 och sedan till 10 cent per aktie och kvartal under pandemin. Att utdelningen är tillbaka på 15 cent är ett bra första steg, men jag hoppas de kommer kunna höja ytterligare framöver. Det går trots allt rätt bra för fordonstillverkningen även om det går sämre med investeringen i Rivian.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Avanza raderade alla sina aktieforum

Varning för Circular Water

Nyemission i BillerudKorsnäs