Avanza inför ränta på ISK - men det är fortfarande en dålig idé att ha kontanter där

Man kan ha kontanter i sina investeringssparkonton (ISK) och den senaste månaden har det varit några nyhetsreportage om att ingen bank betalar ränta på de pengarna. Avanza meddelade idag att de kommer betala 0,25% i ränta på alla kontanter, i ISK eller i aktiedepå, från och med årsskiftet.

Nordnet har nyligen sagt att de inte har beslutat om ränta på ISK men jag tror att de kommer kopiera Avanzas ränta.

Trots räntan så är det en dålig idé att ha kontanter på ett ISK eftersom man betalar (för 2023) 0,9% i skatt på allt man stoppat in där, inklusive kontanter. 0,25% ränta, 0,9% skatt, det kostar alltså mer i skatt än man får i ränta, och det är innan skatten för att stoppa in pengar på ett ISK (0,22% under 2023).

Jag brukar tömma mina ISK på kontanter i slutet på varje kvartal eftersom det är i kvartalsskiftena skatten räknas ut. Jag gissar att det besparat mig någon tia över åren men ju högre skatten blir, desto viktigare är det att inte ha kontanter eller det som liknar kontanter (korträntefonder, obligationer) i brist på avkastning.

Kommentarer

  1. Hej!
    En fundering på det du skrev om att du tömmer ditt konto på kontanter varje kvartal. Varje insättning du gör till ISK beskattas också. Vilket borde betyda att du fört över pengar (de ska skattas) sedan för du tillbaka dessa för att sedan sätta in dem igen när du ska köpa aktier (skatt på insättningen igen). För att spara pengar är det väl bättre att vänta med att sätta in pengarna på ISK tills du ska handla. Då spara du någon krona per år. Har du dem dessutom på ett sparkonto med ränta, så blir det någon krona till i besparing.
    Så som du gör nu tror jag inte att du spara något på.

    Mvh PB?
    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är skatt på insättningar också (jag nämner det i posten), men den är exakt lika stor som skatten för att ha pengarna där över ett kvartalsskifte så man förlorar inget på att ta ut pengarna över kvartalsskiftet och om man inte vet att de ska användas det närmaste kvartalet så kanske man sparar in lite.

      Det beror helt på när och hur kontanterna ska användas.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare