Avanzas nya forum öppnar på armlängds avstånd

Nyligen skrev jag om hur Avanzas aktieforum, som tvärstängdes för ett år sedan, dröjde i sin nya tappning.

Idag öppnade de utan speciellt mycket fanfar, fast nu är det inte Avanzas aktieforum, utan Placeras aktieforum. Placera är den nyhetssajt som Avanza tar nyheter från, och den ägs och drivs såvitt jag vet av Avanza, men de har försökt separera de två som varumärken. Till exempel så öppnas sedan någon månad alla Placeralänkar från Avanza i nya webbläsarfönster istället för att bara ta läsaren dit.

Det finns nu aktieforum hos Placera, där man kan titta på inlägg, och om man registrerar sig med BankID så kan man även få skriva inlägg. Kravet på nytt konto med BankID är ännu ett tecken på att de separerar Placera och Avanza, men de hade redan förvarnat om det så det var ingen överraskning.

För att se inlägg så klickar man först på "Forum" på Placeras sidor, och då får man skärmen ovan. Klickar man sedan på "Upptäck" får man se rekommenderade, eller de senaste, inläggen, eller så söker man på ett företagsnamn på högersidan.

Jag ser inga tecken på att forumen kommer visas på Avanzas sidor, vilket direkt minskar värdet med dem. Om man hör någon spektakulär nyhet via Avanza så är det inte speciellt troligt att man kommer leta upp Placeras forum. Vi får väl se, men om jag ska önska något så är det att Avanza återigen visar och länkar de senaste inläggen. På samma sätt som Nordnet visar inlägg från Shareville.

Som läsare påpekade i det förra inlägget så verkar det som att Avanza har blivit rädda för att associeras med forumen då personer på dem har försökt påverka aktiemarknaden på olagliga sätt. Tvärstängningen 2021 var ett tydligt tecken på panik.

Layouten av nya forumet är väl ingen höjdare för den som bara vill läsa. Bara toppnivåinlägg visas direkt och man får klicka in på dem ett och ett för att se kommentarerna. Det blir mycket klickande för att se om någon skrivit något meningsfullt.

I övrigt så närmar sig årets slut. Jag har en Cibusutdelning, den 30 december, kvar och sedan är det klart med utdelningar för i år. Totalt så är det mindre än förra året, men 2021 var ett år med kompensationsutdelningar efter pandemin så det är en orättvis jämförelse. Det är mer än 2019.

Kommentarer

  1. Visas på Avanza på respektive akties sida under rubriken "Nyheter & Forum".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Jag kan inte se något liknande när jag är på Avanza. Undrar om de lanserar den delen stegvis, eller om det bara är vissa aktier. Jag kollade Fingerprint som jag vet har mycket skrivet på forumet men det är bara "Nyheter" och inget "& Forum" för mig. Kanske kommer senare i veckan för mig också.

      Radera
    2. Daniel, man måste vara inloggad.

      Radera
    3. Minsann! Tack för informationen!

      Radera
  2. Svar
    1. Det är antagligen bättre än inget forum alls, men vi får se. Kanske kommer de fortsätta förbättra det nya så att det blir bättre än det gamla. Annars håller jag med dig om att enkelheten i det gamla var värt mycket.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare