Missa inte sista dagen för Castellums teckningsrätter, och så gjorde jag

Det sämsta man kan göra med en teckningsrätt är att inte göra något alls. Antingen ska man använda dem eller sälja dem.

Castellums teckningsrätter är värda ca 20 kronor just nu, så det är riktiga pengar vi pratar om. En sjättedel av Castellums börsvärde.

Sista dagen att använda teckningsrätterna beror på vilken bank man har. Nordnet kommer att försöka sälja dina teckningsrätter åt dig om du inte gör något senast söndag. Avanza kommer låta sina kunder använda teckningsrätterna till och med mitten av nästa vecka men sedan blir de värdelösa. Om du har Castellum i någon annan bank så kolla vilken sista dagen är för dig, och vad som händer om du inte gör något.

Mina Castellumaffärer är redan klara. Jag sålde mina teckningsrätter för 20 kronor styck och för pengarna köpte jag Castellumaktier för 101,90 kronor styck. Hade det inte funnits courtage så hade jag sparat 10 öre per aktie jämfört med att delta i nyemissionen, men med courtage så gick det på ett ut.

Den affären betyder att min investering i Castellum fortsätter vara lika mycket i kronor, men minskar i andel. Det är tråkigt att bli utspädd men jag vill inte öka mer i det fastighetsbolag som redan är min största fastighetsbolagsinvestering.

Nu hoppas jag att Akelius, vars ägarandel antagligen kommer öka kraftigt, vet hur man driver ett fastighetsbolag. Jag tror på honom betydligt mer än jag gör på Arnhult, Batljan eller Engelbert, gänget som ständigt lovar mer än de kan hålla.

Kommentarer

  1. Jag tecknade fullt dvs för samtliga TR. Har nu 8 % av portföljen i Castellum vilket ligger inom min plan på max 8-9 % i en enskild aktie. Föll dock för frestelsen och anmälde intresse av att teckna ytterligare utan TR. Skulle i så fall innebära dubblering av innehavet vilket är i mesta laget även om också jag tror på Akelius. Den dagen den glädjen ;-)
    Castellum är min enda fastighetsaktie, har kollat lite på andra men slutsatsen blir att jag hellre köper fler Castellum pga. som du säger Akelius samt bra BR/likviditet efter NE.
    Långsiktigt innehav. Största risken jag ser är att kursen klappar igeon i en allmän fastighetskrasch och Akelius lägger ett lågt uppköpsbud som man blir tvingad att acceptera men det är inte troligt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare