Inflationen är nu nere på 4,1 procent

Inflationen har varit det absolut värsta sänket för min portfölj de senaste åren. Ända sedan finanskrisen för snart tjugo år sedan. Vi är uppe i cirka 20% urgröpning av värdet på pengar sedan 2021. Därför är det positivt när SCB kan visa att inflationen minskar och nu är nere på 4,1% jämfört med för ett år sedan.

Går man in på detaljer så är det lite mer komplicerat. Prisökningarna på rätt många varor och tjänster har varit runt 5%, räntekostnader har gått upp 35-40% medan elpriserna har sjunkit med 10% sedan förra året. För någon med låg elkonsumtion så är därför inflationen högre än 4,1%. Å andra sidan så är inflationen lägre för de med små eller inga lån.

Oavsett detaljer så verkar det i alla fall gå åt rätt håll. Räntenivån som vi har nu verkar bita och många, som Placeras ränteduva Pekka Kääntä, skriker nu högt efter räntesänkningar. Tydligen kallas man "duva" om man vill sänka räntor och "hök" om man vill höja dem och Placera har varit väldigt tydliga med att de tycker illa om räntor över en absolut minimiminivå.

Så om Placera är är duvor så antar jag att jag är en hök för jag är ok med att räntan ligger på en normalnivå lite längre. När man tar en antibiotikakur så slutar man inte innan bakterierna är döda, på samma sätt så vill jag vara helt säker på att att tanken på opportunistiska prishöjningar hos företag dött.

Räntehök

Jag vill också att vårt galet högbelånade land slutar ta risker med extrema belåningar och jag tror att det kan behövas mer än 18 månader med normal ränta för att tanken på att lån är risk ska sätta sig ordentligt.

3-månadersränta senaste 30 åren

En anpassning till en värld med normalräntor skulle till exempel kunna få byggandet, som just nu står stilla i väntan på lägre räntor, att anpassa sig och börja bygga billigare istället för så dyrt som man kan komma undan med (tanken har varit att ju lyxigare bygge desto större vinster).

Risken är att bristen på billiga pengar får konsumtion och investeringar att minska, vilket kan leda till att företag går dåligt, att folk blir arbetslösa och att vi går in i en rejäl lågkonjunktur. Det vill inte ens jag ska hända, men jag är beredd att hålla ut lite längre i medicineringen än en del andra eftersom jag vill att det ska bli optimalt på längre sikt än nästa kvartalsrapport.

Men vi får se. Antagligen blir det en räntesänkning snart, och en sänkning är inte så farlig. Det är om det blir en (o)vana som vi skjuter oss själva i foten igen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare