Castellums nya utdelningspolicy är inte vad jag vill se (och K2A)

Efter att börsen stängt på torsdag så meddelade Castellum att de satt upp nya finansiella mål. Inget konstigt med det för företag sitter alltid och justerar sina planer och mål, men den här gången ingick en stor förändring när det gäller utdelningar.

Castellum har gått två år utan utdelning, och med en riktigt stor anti-utdelning i form av en nyemission, så jag och många andra har väntat på att företaget ska känna sig bekvämt att återuppta sina utdelningar, kanske till och med retroaktivt.

Nu ser det sämre ut. Ändringen i planen är från "Dela ut minst 50% av förvaltningsresultatet före skatt" till "Dela ut minst 25% av förvaltningsresultatet". Det är en halvering, om inte mer beroende på vad de menar med strykningen av "före skatt".

Man kan hävda att det gör detsamma om företaget behåller pengarna med en höjd aktiekurs eller om de delar ut dem. Ägarna får del av vinsten oavsett, men det finns skillnader. En skillnad är att jag som ägare vill ha ett kassaflöde som inte beror på att jag säljer aktier. Måste jag sälja aktier så måste jag försöka tajma marknaden och det är något jag vill slippa.

Många kommer anklaga Roger Akelius för den här förändringen. Han är numera överlägset största ägare med 13% av företaget och som den mångmiljardär han är så tycker han att utdelningar är onödiga. Om pengarna finns kvar i företaget så kan hans företag växa vilket för honom är viktigare än kassaflöde.

Man måste lita på att företag med vinst men utan utdelningar gör bra saker för pengarna. Många är de företagsledare som desperat hoppat på dåliga affärer för att få pengar i arbete. Kan man lita på Castellums ledning? Jag litade på Henrik Saxborn och Biljana Pehrson som båda fick sparken av katastrofen Rutger Arnhult. Den nya ledningen efter Arnhult litar jag inte på ännu och det här är ett dåligt tecken.

K2A ställer in preferensutdelningen

Samma dag meddelade K2A att de ändrat sig om preferensutdelningen. I bokslutskommunikén sa de att preferensutdelningen skulle fortgå som avtalet, men nu har företaget ändrat sig och dragit tillbaka det förslaget.

K2A är ett annat fastighetsbolag med knakande ekonomi. Jag hade inte varit förvånad om de ställt in utdelningen från början men att ändra sig efter att man meddelat en plan är en starkare signal att något är fel. Bolagets bolagsordning stipulerare att skulden till preferensaktieägarna ska skrivas upp med 12% per år så det här kan bli dyrt.

Börskursen på stamaktien sjönk med runt 10% och på preferensaktien (rosa-lila i figuren) sjönk med cirka 40% när beskedet på. Sedan gick stamaktien upp en aning, men inte preferensaktien.

Kommentarer

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fixat felstavningen nu, men det var inte det mest smakfulla sättet att göra sig lustig över namnet.

      Radera
  2. Det var det jag väntade mig från Castellum. Sålde hela mitt innehav för någon månad sedan, ungefär av de skälen som du skriver ovan. Det kommer säkert gå bra för dem framåt givet räntor och allt, men de passar inte riktigt min strategi längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådana tankar har jag också, men jag vet inte riktigt vad jag ska välja istället. Vad hittade du som en bra ersättare?

      Radera
    2. Jag valde att sätta in pengarna i ett antal breda ETF:er samt i BAM. Fimpar mina fastighetsinvesteringar precis när branschen håller på att vända ;-)

      Radera
  3. Behåller du dina K2A preffar ?



    SvaraRadera
  4. Castellum var en uppburen stjärna på mången bloggares sida. Petrusko presenterade aktien som ett "kärninnehav". Vilket egentligen inte betydde så mycket mer än att här fanns möjligheten att förlora ännu mer pengar innan man agerar. Det var väl någon medlem av bröderna Marx som konstaterade. Those are my principles and if you don`t like them. Well i have others:-)
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket klokt från bröderna Marx!

      För Castellum så tror jag att det man verkligen ska hålla ögonen på är kontorsmarknaden i sin helhet. Kommer det en megatrend där företag har ett litet mötesrum och allt annat görs från de anställdas sovrum, då blir alla investeringar i stora, fina, kontor nästan värdelösa.

      De skriver i den senaste rapporten att de ser att folk kommer tillbaka allt mer till kontoren, men dels vet jag inte om det är hela sanningen, och dels betyder inte det att det någonsin blir som förr.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare

Det tog 27 månader att komma tillbaka