Min första tyska ETF

Utdelande ETF:er ("börshandlade fonder") har blivit allt mer populära de senaste åren. Jag tror inte de existerade 5-10 år sedan men de har en del trevliga egenskaper.

Som för alla börshandlade fonder ("ETF:er") så kan man förvandla dem till pengar på några sekunder istället för att behöva vänta dagar som för andra fonder. Visst, det är likviddagar och man behöver egentligen vänta 1-2 dagar innan man kan ta ut pengarna från banken, men banker brukar låta en göra det direkt och då blir det bara lån på 1-2 dagar med en rimlig ränta så i princip kan man få ut pengarna direkt.

Det är dock väldigt få ETF:er som handlas i Sverige. Istället får man ge sig till Tyskland där det finns många börshandlade fonder, med dokumentation på svenska, men som handlas i Euro. Tyvärr innebär det valutaväxlingsavgifter. Banker tar typiskt 0,25% i avgift varje gång man byter valuta och i synnerhet Avanza har varit väldigt dåliga på att kommunicera den avgiften.

Avanza tar också 0,25% i avgift varje gång något utländskt ger utdelning, vilket inte Nordnet gör. Eftersom jag letade efter en fond med utdelning så gjorde jag det hos Nordnet. Jag får inte betalt för att säga det men om någon från Nordnet ser det här och vill ge mig en aktie som tack så är jag ok med det. Jag tar en A.P. Møller - Mærsk, tack.

Men tillbaka till min affär. Jag köpte 20 stycken "iShares Core MSCI Europe ETF UCITS EUR (Dist)". Det namnet är en munfull och sedan lite till. iShares är Blackrocks fonder på samma sätt som XACT är Handelsbankens fonder. Så det är en Blackrockfond. Core är en gruppering som Blackrock gjort där "Core"-fonder ska vara lite mer naturliga, enklare, inte så komplicerade.

"MSCI Europe" är ett index som underhålls av MSCI så det här är en indexfond. Det är ett brett index med hundratals bolag från hela Europa, inklusive några dussin svenska. "ETF" är att det är en börshandlad fond, UCITS betyder att fonden är organiserad efter regler som EU satt upp för fonder som kan handlas över hela EU. EUR betyder helt enkelt att fonden handlas i euro, och till sist (Dist), fonden distribuerar utdelningar istället för att återinvestera dem.

Allt det där är ok för mig. Det finns många liknande fonder från andra bolag, men jag tyckte bäst om den här. Den använder ett brett index utan uppenbar filtrering, den har en rimligt låg avgift och utdelningarna, 4 stycken om året, är baserade på företagens utdelningar vilket är det jag vill.

Kortnamnet på den tyska börsen är IQQY. Jag gillar det namnet bättre.

Fonden är registrerad på Irland (ISIN-identifieraren börjar på IE) vilket Petrusko lärt mig är bra för irländska fonder som ger utdelning har ingen källskatt. Jag får naturligtvis betala den vanliga skatten i Sverige men utan källskatt så blir det mindre administration och mindre risk för krångel.

På många sätt är det här ett experiment för mig. Jag har redan XACT Sverige-andelar vilket jag är nöjd med på det stora hela även om jag inte tycker om den fondens utdelningspolicy.

Om någon annan blir sugen så se upp med courtaget. Banker kan ha helt andra courtage för handel i Tyskland än i Sverige, och jag har redan nämnt valutaväxlingsavgiften.

Utdelningstillväxten har inte varit lysande, men rent generellt så har de stora europeiska börserna inte varit lysande på ett bra tag. Jag har haft relativt lite investerat i Europafonder så det har inte skadat mig, men jag tror att det kan förändras framöver. Med en galen diktator vid gränsen så blir det allt viktigare att investera lokalt för att inte vara beroende av externa parter eller leveranskedjor. Det tror jag kommer vända trenden med extrem outsourcing till Kina och andra låglöneländer.

Figur: iShares Core MSCI Europe UCITS ETF (Dist) utdelning (EUR) 10 år

Bara de två första utdelningarna för 2024 finns med i graferna. Nästa kommer i månadsskiftet augusti/september och sedan är det en i månadsskiftet november/december.

I svenska kronor ser det lite bättre ut än euro eftersom kronan varit på fall de senaste åren, fast kollar man efter inflation så är vi tillbaka på en platt utdelningsutveckling

.
Figur: iShares Core MSCI Europe UCITS ETF (Dist) utdelning (SEK) 10 år
Figur: iShares Core MSCI Europe UCITS ETF (Dist) utdelning (SEK) 10 år inflationsjusterad

Jag inser att jag glömde säga varför jag vill ha utdelningar. Det är för att jag inte tycker om att sälja men ändå vill ha ett kassaflöde som jag kan använda för ombalanseringar eller mjukglass. En del kanske jag återinvesterar i samma fond, men det blir då mitt beslut, inte någon annans.

Det blir knappt 200 kronor om året. 4 mjukglassar?

Kommentarer

  1. Tack för tips! Det verkar vara en fin fond.

    Länken till fonden i texten fungerar inte för mig, men var ju lätt att hitta på annat sätt (https://www.ishares.com/ch/individual/en/products/251860/ishares-msci-europe-ucits-etf-inc-fund).

    Inga konstigheter med politiska åsiktsfilter, vilket välkomnas.

    Lite konstigt blir det på slutet av inlägget där text om mjukglass varvas med bild på icke-mjukglass. :-) Förlåt, jag kunde inte låta bli. Jag hittar ut själv.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. lol, ja, det är fel glass, och än värre, jag återanvände en bild från en tidigare artikel. Men Daimglass och mjukglass är båda väldigt dyra så det blir bra ändå.

      Det verkar som att blogger hade bytt ut "&" i urlen till "&". Den gör sånt i script-taggar ibland men det här var första gången jag ser den göra det i en länk. Tack för varningen. Hoppas det funkar nu.

      För just breda indexfonder är jag kluven till filtrering av kontroversiella innehav eftersom syftet med dem är att fånga hela ekonomin. Om de istället fångar 85% av ekonomin så kan det göra stor skillnad om tillväxt eller vinst ligger i de 15% som de undviker. T.ex. försvarsindustri eller alkoholtillverkning.

      När jag gör personliga investeringar så tänker jag helt annorlunda. Då vill jag ha bolag med en verksamhet jag kan stå bakom, och där försvann alkoholen, men inte försvarsindustrin.

      Nordnet har förresten bra filter för just sånt. Man kan välja just de verksamheter man själv tycker är på fel sida linjen.

      Radera
    2. Till & skulle det vara. Blogger expanderade visst en nivå av entities i kommentarsfältet.

      Radera
    3. :-) Nu funkar länken fint. Tack igen för intressant inlägg. Det är inte omöjligt att jag köper in mid i denna fond någon gång i framtiden.

      Mvh

      Egon

      Radera
  2. Hej!Jag älskar den månadsutdelande ETF:en JGPI som Petrusko har tipsat om.
    Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
  3. Ägde just denna i flera år (på Avanza - dumt lär jag mig nu, tack för informationen) men bytte nyligen till ett alternativ från HSBC då jag inte ville ha en ETF som körde på "replikering" utan istället faktiskt äga de underliggande tillgångarna - kan inte motivera det mer än att det känns bättre.

    Många av dessa fonder är i högsta grad utbytbara med varandra har jag lärt mig, de äger samma saker så det handlar mest om att ta den med lägst avgift.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt intressant iakttagelse. Jag funderade aldrig på att det kunde vara en syntetisk form. Jag vet inte om det är bra eller dåligt men det hade helt klart varit ett minus i mina jämförelser. Kanske hade jag ändå valt samma i slutändan men det känns som onödigt med magi.

      Radera
    2. Phew, verkar i alla fall inte vara syntetiskt utan "sampling" enligt https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE00B1YZSC51 så de äger i alla fall riktiga aktier, om än inte alla som ingår i indexet.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Hydromars ser ut som ett nytt bedrägeribolag (Varning!)

RikaTillsammans brokighet