Höjda utdelningar, sänkta sparräntor och uppskjutna utdelningar

Det här inlägget är bara en samling av småsaker som hänt eller kommer hända.

Först så la jag märke till att Cibus Nordic skjutit sina utdelningar ungefär en vecka framåt så att de kommer första veckan i månaden istället för sista veckan i månaden. Det är ingen stor grej, men det innebär att de i snitt kommer ha ungefär en fjärdedel av en månadsutdelning mer inuti företaget.

När något ändras så brukar jag försöka fundera ut anledningen för att se om jag borde bli orolig. Det här kan vara för att spara pengar, vilket skulle vara ett oroväckande tecken. Kanske har det också att göra med kassaflödet. Om de får in hyror i slutet på månaden så kanske det är bättre om utdelningar kommer en vecka senare, men det skulle också tyda på små marginaler. De får in cirka 500 miljoner kronor i månaden i hyror, och knappt 50 miljoner av det skickas till ägarna.

Vidare så sänker Avanza sin sparränta från 3,5% till 3,25%. Sparräntan var inte lysande innan och fortsätter att inte vara lysande, men den har varit tillräckligt bra för att inte konstant behöva flytta pengar till en annan bank med bättre ränta. De sänker även räntan på kontanter i ISK till ungefär 0% men jag hoppas ingen lagrar kontanter där. De kostar mer i skatt än man får i ränta.

Räntesänkningen är väntad efter att riksbanken sänkte styrräntan till 3,75%. Andra banker med hyfsat höga räntor kommer helt säkert också sänka sina räntor med 0,25%. Jag har inte skrivit något om riksbankens räntesänkning, men som jag skrev i ett inlägg om inflationen (4,1% enligt april-siffran), så ser jag inte någon brådska att sänka. Det är bättre om samhället anpassar sig efter en värld med mer normala räntor än att vi återigen riskerar nollräntor.

Jag har också fått två fina utdelningshöjningar från mina utländska innehav. Först, den nionde april, höjde Procter & Gamble utdelningen per kvartal från 94,07 cent till 100,65 cent, en höjning med exakt 7%.

Figur: Procter & Gambles utdelning (USD) 10 år

Procter & Gamble har haft en fin utveckling i några år nu. Jag har haft de aktierna i snart tio år och de har snittat en årlig utveckling på 14,5% vilket är riktigt bra över så lång tid.

Ska man vara extra noggrann så har utdelningarna inte riktigt hunnit ikapp den svenska inflationen, men det har varit en jobbig inflation att jobba ikapp.

Figur: Procter & Gambles utdelning (SEK) 10 år inflationsjusterad

Sedan, den sextonde april, höjde Johnson & Johnson kvartalsutdelningen från 1,19 dollar per aktie till 1,24 dollar per aktie, en höjning med 4,2% per aktie, men efter avknoppningen av Kenvue så har jag och många andra färre aktier så det blir ändå mindre pengar.

Figur: Johnson & Johnsons utdelning (USD) 10 år

Johnson & Johnson har haft det tyngre de senaste åren. Utöver avknoppningen av Kenvue så hotas de fortfarande av ett skadestånd i hundra-miljarders-klassen och deras Covid-19-vaccin var långt ifrån så framgångsrikt som några konkurrenters.

Idag meddelande också Johnson & Johnson att de letar en köpare till de aktier de har kvar i Kenvue. Det är en affär på knappt 40 miljarder kronor så det blir inte jag som köper dem.

Hmm, vad skulle man göra med 40 miljarder kronor?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Hydromars ser ut som ett nytt bedrägeribolag (Varning!)

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare