Södra Frankrike - en plats att bo (fortsättning)

Jag blev inte bortspolad av någon översvämning så jag är tillbaka från Rivieran med en massa intryck. Först och främst så var det en arbetsresa men jag ville passa på att se hur den delen av världen såg ut. Många som hoppas på att bli ekonomiskt oberoende tänker sig också att bosätta sig där det är ett mer behagligt klimat än i Sverige.

Jag tror att jag misslyckades rätt rejält att se hur det var att bo där, utan jag fick nog bara se den yta som turister får se. Den ytan var trevlig. Jag slogs av hur kulligt och bergigt det var. Ska man någonstans från kusten så verkar det innebära en massa sicksackande uppåt och nedåt. Inte underligt att alla hus har utsikt, om så av bara andra sidan av dalgången.

Som turist utsattes man också för skyltar med förslag på hus att köpa. Undrar om de får många som spontanhandlar.

Nice var dyrt, men så var jag också i de centrala delarna där de snor pengar av turister (med viss framgång eftersom jag faktiskt behövde äta även den dag jag var där). Det var också väldigt charmigt även om jag inte förstod varför de satt upp 15 meter höga rostiga järnbalkar där alla kan se dem. Konst(igt). Trots att det var i oktober mitt i veckan så var det gott om folk. Jag undrar om turistsäsongen är en enda stor biologisk massa som pressas genom stan. Det skulle jag inte tycka om alls.

En annan sak jag tänkte på var hur mycket verkade lite lätt slitet. Inte förfallet men som om det inte underhållits speciellt ambitiöst. Kanske för att temperaturen, fukten och vindarna får allt biologiskt (alger, mögel, ...) växa snabbt eller för att allt är lite äldre än vi är vana vid från Sverige där det mest byggts de senaste 60 åren.

Cannes verkade å andra sidan inte göra mycket för att vara charmigt. Om de inte hade haft filmfestivalen så kan jag tänka mig att det med rätta hade varit en rätt okänd ort.

Så nu blev det här en resebeskrivning och inte så mycket ekonomiskt, men en sak tänkte jag på. Om man lägger sin stora fina båt intill andra stora fina båtar som på bilden nedan, hur undviker man att börja jämföra och tro att livet går ut på att ha en större båt?

Många verkar dock ha små båtar. Jag är rätt säker på att båtplatsen är värd mycket mer än båten för ekorna.

Kommentarer

  1. Nice är lite av en ikon och är väl bland de få platser i Europa som kan erbjuda både flärd, arbetsliv och storstad, samtidigt som det är en badort.

    Jag har aldrig varit där, kanske just av den anledningen att det är allt och ingenting för mig som är oinsatt, vilket är lite synd? Det sägs att det endast finns en liknande plats på jorden och det är San Francisco.

    Blir den en lägenhet eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte den här resan och inte till de priserna. Fast för de som är vana vid svenska bostadspriser så var inte priserna visade där orimliga. Det säger nog mer om svenska bostadspriser än om något annat.

      Jag har sett mer av San Francisco än av Frankrike och det verkar också vara en väldigt trevlig stad och, liksom Nice, fullt av backar. Jag tror den lider en del av att vara en "europeisk" stad mitt i en värld som är baserad på motorvägar och bilar. En av en handfull städer i USA där man kan leva utan bil, men då är man också fast inne i staden.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare