Återblick 2007 - mer lotteri

I serien återblickar, som startade med Återblick 2002 - mina första aktieköp och följdes av 2003, 2004, 2005 och 2006 så är det nu dags för 2007. Jag misstänker att de inte är så intressanta att läsa, men för mig handlar det om att dokumentera i bloggen det som hände innan bloggen startade så att jag kan hänvisa till det. Plus att återblickande analyser är något jag kan göra för att lära mig av mina misstag.


Årets julklapp 2007 - en GPS-mottagare. Bild från åretsjulklappar.se

2007 var ytterligare ett år där jag hade en väldigt passiv inställning till sparande. Jag hade fortfarande månadssparande i dyra standardfonder men det enda aktiva investeringsbeslutet jag tog 2007 var att köpa en ny utgåva premieobligationer. Jag hade haft ganska bra tur med de tidigare och de sista jag hade löstes in. Den här gången kunde jag dessutom köpa fler så jag fick en nästan garanterad avkastning. Jag kommer inte ihåg exakt hur hög avkastning de skulle ge men det var rätt bra siffror, speciellt sett i efterhand. Vem kunde ana att vi skulle få ett decennium av ultralåga räntor?

Aktier

Köp

AktieAntalPris per styck
Inga

Obligationer

Köp

ObligationAntalPris per styck
Premieobligation 2007:1201 000 kronor

Försäljning

ObligationAntalPris per styck
Premieobligation 2002:251 000 kronorInlösen - slut på löptiden.

Kommentar i efterhand

Tack vara ökande utdelningar och inköpen 2006 så ökade utdelningen en del. Jag tror att aktier var rätt dyra 2007 (innan kraschen 2007-2008) så kanske var det tur att jag inte gjorde några stora investeringar. Å andra sidan så gick det inte bättre av att ha pengarna i fonder som drabbades av kraschen lika mycket, eller mer, än aktier.

Totalt innehav nyårsafton 2007

Aktier

AktieAntalUtdelningar under åretFörändring
Jeeves200200 kronor+33%
Nordea14001820,84 kronor+39%
Sandvik5003 125 kronor+131%
Sectra1400200 kronor0%
Totalt5 346,84 kronor
Skatt-1 604 kronor
Utdelningar efter skatt3 742 kronor
1 Fler aktier än året innan.

Obligationer

AktieAntal"Utdelningar" under året
Premieobligation 2007:150 kronor

Utdelningar jämfört med tidigare år

Mellan 2006 och 2007 ökade utdelningarna rejält, mycket tack vare en extra stor utdelning från Sandvik men även andra bolag gick bra (utom Sectra som halverade sin utdelning per aktie). Faktiskt blev ökningen hela 70% och de 3 700 kronor jag fick behålla var en märkbar summa. Det räckte till exempel till en GPS-mottagare. Härnäst, 2008, året med min första krasch.

edit: 2005 finns nu att läsa.

Kommentarer

  1. Jag håller inte med dig! Du skriver i början att dina återblicka inte är så intressanta, jag tycker det är skitkul att följa din resa. Du skriver bra och det ger en bild av hur du har kommit dit du är. Jag ser fram emot 2008 nu. Spännande att se hur det gick för dig i kraschen.

    När vi ändå är inne på krasch, ja vette fan riktigt hur jag kommer att agera om det kommer en megakrasch nu eller om ett tag. Hur kommer du att göra? Sitter du "stilla i båten" eller kommer du att agera på något annat sätt. Tacksam för tips faktiskt!

    Kör hårt! Du gör ett bra jobb på bloggen tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      I procent har jag redan nämnt hur det gick i http://danielinvesterar.blogspot.se/2015/10/mina-storsta-tapp.html men jag får väl skriva lite mer om hur jag tänkte och resonerade. Hur mycket man nu kommer ihåg korrekt sju år senare. :-)

      Radera
    2. Själv tycker jag det finns få saker som är så intressanta som att följa upp sina investeringsbeslut. Irvings analys av Emeco någon net-net eller wet-wet i Australien var ett av de bästa blogginläggen jag läst under 2015.

      Mycket intressantare än att läsa någon utläggning om vad Ingves tänker göra med räntan. Skall bli trevligt att följa

      Ha det bäst

      Lars

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare