Återblick 2006 - mer Nordea och Sectra och mindre tur

I serien återblickar, som startade med Återblick 2002 - mina första aktieköp och följdes av 2003, 2004 och 2005 så är det nu dags för 2006.


Årets julklapp 2006 - en ljudbok. Bild från åretsjulklappar.se

Årets julklapp 2006 var faktiskt något användbart. Jag läser mycket och en hel del av det jag "läser" är ljudböcker. Bra val av Svensk Handel. Men låt oss gå tillbaka till ekonomin.

Eftersom jag inte hade gjort något 2005 så borde det blivit svårt för utdelningarna att växa det här året men jag hann med några affärer innan avskiljning av utdelningar. Jag dubblade mitt innehav i såväl Sectra som Nordea. Nordea köpte jag med motiveringen att om de tjänade pengar på mig så ville jag ha en del av de pengarna tillbaka, Sectra för att jag tyckte om bolaget. Liksom året innan så åt jobbet upp all min tid, och framgången där må ha resulterat i högre lön, men inte i smartare hantering av pengarna så det mesta sparandet fortsatte in i dyra standardfonder som inte rapporteras här.

En annan sak som hände var att Sandvik splittade aktien så mina 100 aktier förvandlades magiskt till 500 aktier.

Aktier

Köp

AktieAntalPris per styck
Sectra20054,25 kronor
Nordea20082,75 kronor

Kommentar i efterhand

Nordeaaktierna var dyra jämfört med priset åren efteråt, men med utdelningar och en återhämtning i aktiepriset så har de ändå gett ca 5,8% årligen. Bättre än ett sparkonto och plus, inte minus. Sectra var i så fall det bättre köpet med 11% årlig utveckling inklusive utdelningar. Beloppen var med dagens mått rätt små men det var ändå ungefär en månadslön så det var inte smått för mig.

Totalt innehav nyårsafton 2006

Aktier

AktieAntalUtdelningar under året
Jeeves200150 kronor
Nordea4001311,80 kronor
Sandvik5001 350 kronor
Sectra400200 kronor
Totalt3 011,80 kronor
Skatt-904 kronor
Utdelningar efter skatt2 108 kronor

Obligationer

AktieAntal"Utdelningar" under året
Premieobligation 2002:250 kronor

Utdelningar jämfört med tidigare år

Tack vare bra tillväxt i bolagen och några små ökningar så ökade aktieutdelningarna rejält. Fortfarande små, men det är 45% mer än förut. Mindre tur dock så räknar man in obligationerna så är det en minskning med 14%. Äsch då.

edit: 2007 finns nu att läsa.

Kommentarer

  1. Att du har hållit på med aktier så länge ändå? Coolt!
    Har din strategi förändrats mycket under tidens gång eller kör du på som du en gång bestämde?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spoilra min långsamma berättelse? :-)

      Jo, det har absolut ändrats. Det var egentligen när jag fick upp ögonen för hur dyra standardfonder på storbankerna är som jag började flytta pengar först till indexfonder och något år senare till aktier.

      Jag har gått från "en fond" till "diversifierade fonder" till "billiga fonder" till "aktier" till "utdelningsaktier". De senaste stegen är mer för mitt eget nöjes skull än något annat. Jag har inga illusioner om att jag egentligen kan slå några bra indexfonder, men om jag kan hamna ungefär lika och ha en intressantare portfölj så är det bra nog.

      Radera
    2. Jag märker att det är likadant för mig! Jag hade verkligen först bara tänkt köra på bra indexfonder, lägga pengarna nånstans bara och låta dem arbeta i det tysta. Men så verkade det ju faktiskt rätt kul med utdelningsaktier.....jaja!

      Kul att följa din historia förresten när du började!

      Radera
  2. Well,

    Tänk på när du skriver att det är bra om det blir något personligt. Inte bara what comes around goes around i bloggosfären jag menar investeringar typ Atlas Copco och Johnson & Johnson.

    Bolag som varenda kotte tydligen skall trycka in pengar i. Varför vet jag inte.

    Med vänlig hälsning
    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Ja, visst är det intressantare om man får en känsla för personen bakom orden. Jag behöver bara skaffa mig en personlighet så ska jag försöka visa upp den mer. :-)

      Jag är ju en av de som tryckt in pengar i Johnson & Johnson, och det är säkert en del flockbeteende, men de kompletterar mina svenska industriaktier så bra. Kanske samma resonemang som många andra för.

      De är med på listor över historiskt pålitliga bolag och de gör saker som folk vill ha och behöver så det verkar vara en begränsad nedsida. Det finns säkert bättre alternativ men ingen kommer kritisera dig för att du investerar i J&J. Frånsett du då. :-) Lite grann som det gamla uttrycket "nobody ever got fired for buying IBM".

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare