Indexfonder - inte alls så illa

Hur troligt är det egentligen att en hobbyinvesterare som jag skulle kunna göra bättre ifrån mig än människor som jobbat i decennier med att hitta bra aktier? Jag tänker på fondförvaltare.

vs

Känd spekulant

Jag

Det är faktiskt inte helt omöjligt, eller kanske inte ens helt osannolikt. Här är några anledningar:

Den lilla investerarens fördelar

1.Stora fonder kan inte satsa stort i små bolag eftersom de oftast inte vill, kan eller får köpa hela bolag. Jag tänker inte heller satsa stort på småbolag men jag skulle kunna.
2. Fonder måste tänka hyfsat kortsiktigt så att de inte tappar sina kunder. Jag vill tro att jag är långsiktig så det är en poäng i min favör.
3. Fonder måste visa att de gör något vilket orsakar transaktionskostnader. Jag kan låta pengarna bara ligga i aktier jag tror på under lång tid.
4. Fonder tar en del av pengarna till löner, bonusar, fester och utdelningar till ägarna. Jag kommer själv ta alla pengar. Bortsett från de pengar som går till staten.

Ok, så jag har bättre förutsättningar än en fondförvaltare. Till en del i alla fall. Men betyder det att jag borde investera själv på börsen? Jag tror egentligen inte det för det finns ett annat bra alternativ: Satsa på snittet av börsen med bara ett litet svinn vilket är precis vad en bra indexfond gör!

Indexfonder

En indexfond försöker exakt äga de aktier som ingår i ett index vilket jämfört med att bedöma företag är riktigt enkelt och kan automatiseras. Så det finns bara två faktorer för en indexfond. Vilket index? Vilken avgift? Om det ens finns en avgift. Avanza Zero och Nordnets superfonder inte tar någon avgift alls (de är tänkta att locka folk till bankerna så eventuell förlust går på PR-budgeten just nu). Avanza Zero är lite väl smal (bara 30 svenska aktier) men har stått sig bra.

John C. Bogle, grundaren av Vanguard, USAs största fondförvaltare, har skrivit böcker om indexfonder där han sticker hål på nästan varje tänkbart argument för andra fonder och för egen investering i aktier.

Själv har jag en stor del av mina investeringar i indexfonder i Sverige (Avanza Zero), USA (SPP Nordamerika), Europa (SPP Europa) och Japan (SPP Japan) och globalt (Länsförsäkringar Global Index). Jag har helt valt fond efter avgift (Bogle tycker säkert om mig) men missade Nordnets superfonder eftersom jag då inte använde Nordnet. SPP-fonderna undviker vissa företag så de är bara 99% indexfond, och Avanza Zero följer ett litet index med bara de 30 största bolagen i Sverige så helt perfekta är de inte men jag är nöjd.

Nackdelen är att indexfonder är tråkiga och de har ingen utdelning som ger det där flödet jag vill ha från investeringarna. Bankerna vill sälja roliga fonder men det vore den sämsta lösningen. Jag tar hellre och investerar i aktier direkt. Med aktier i utdelningsföretag får jag dessutom passiva inkomster i form av kronor på mitt konto och få fonder kan erbjuda det.

Andras åsikter

Många som jag ser blogga är aktiva direkt på börsen. De både köper och säljer, men mest köper. Trots allt så är ett stadigt sparande den säkraste grunden till ett sparkapital. Det finns också de som RikaTillsammans som är aktiva indexfondförespråkare. Jag tror ingen av dem har helt rätt eller fel, även om jag är rätt säker på att risken med många transaktioner (avgifterna, både courtage, pris-spread och valuta-växlings-spread) överväger chansen att förbättra avkastningen för mig och för de allra flesta.

Rekommendation

Skulle jag rekommendera något till någon som har pengar att spara på lite sikt (5-10 år eller mer) så skulle det helt klart vara indexfonder. Så billiga indexfonder som möjligt. Absolut minst en fjärdedel i Sverige och absolut minst en fjärdedel i Nordamerika. Dessutom max 10% i "tillväxtmarknader" oavsett hur lovande de verkar (brukar inte finnas indexfonder för sådana marknader ändå).

Om någon senare upptäcker möjligheten att handla aktier direkt och vill ta de risker och chanser det innebär så är det deras egen sak.

Dessutom skulle jag påpeka att jag bara är en glad amatör och att de borde lyssna på fler än mig. :-)

Kommentarer

  1. Tittade i historiken och sist jag fick utdelning från Avanza Zero var 2011. De allra flesta svenska fonder slutade ju med utdelning då, i och med de nya skattereglerna 2012. Det är verkligen trist, men om man väljer Bogles indexfonder så får man ju utdelning ändå. Dessutom ofta kvartalsvis, vilket är bra för kassaflödet. Vanguards europaindexfond är faktiskt min tredje bästa utdelare efter HM och Telia.

    SvaraRadera
  2. ETF:er? Jag har inte riktigt vågat ge mig på dem ännu. Även efter att ha läst på hur de fungerar med bundles och andelsgenerering så tycker jag de känns lite väl magiska. Jag måste övertyga mig själv att det inte finns något hål där de plötsligt kan bli värdelösa eller bli svåra att handla.

    Men tack för påminnelsen! Speciellt europeiska aktier är lite svåra att handla.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare