En giftig folkvagnssvan
Senaste halvåret har en "svart svan" utvecklats för att senaste veckan plötsligt hugga bort en tredjedel av priset på Volkswagen. För de som haft huvudet under en huvudkudde så syftar jag på Volkswagens bedrägeri med avgastester. Att ett stort företag som Volkswagen skulle fuska grovt på myndighetstester var en svart svan för de flesta, och att de skulle bli avslöjade var antagligen en svart svan för de ansvariga på företaget.
Volkswagenbilar som historiskt förknippats såväl med grabbig sportighet som hippiekulturer har nu gjort sitt bästa för att förgifta folk. Genom att sprida betydligt mer kväveoxider än vad kan accepteras så har de bidragit till en hel del otrevligheter.
So kill me...
NOx2 är en kraftigt bidragande faktor till smog och eller marknära ozon då de reagerar med andra kemikalier när de utsätts för solljus. De resulterande kemikalierna kan orsaka en hel del jobbiga symptom för personer som har lungproblem, till exempel astma (eller kanske till och med orsaka astma hos de som inte hade det innan?).
NOx är också en bra start när naturen vill göra salpetersyra. Det var länge sedan man talade om försurning, men NOx är en av de orsakerna när det händer.
Kväve fungerar som ett gödningsmedel och kan orsaka algblomning eller annan oönskad biologisk tillväxt som i sin tur kan orsaka syrebrist och fiskdöd.
Vissa kväveoxider är växthusgaser.
Listan kan göras längre men en sak är klar, om vi kan välja så bör vi inte spruta ut kväveoxider. Det är något man lagt mycket energi på i USA medan vi i EU i första hand jobbat på att minska koldioxidutsläppen. Vad som är viktigast kan man diskutera, men båda ska minskas så mycket vi kan. Annars kanske vi till och med dödar de svarta svanarna (de med vingar och fötter)
Men strunt i människorna och naturen... vad händer med pengarna?!
Hur värdet på bolaget förändrats av den här händelsen är väldigt svårt att säga, men helt säkert så rusade många för att sälja sina andelar. I första hand kommer Volkswagen få betala för att slå på avgasrening på alla bilar, men det kommer antagligen göra bilarna sämre på andra sätt och det är oklart vilka följder det kan få. De som precis köpt en bil under falsk marknadsföring, kan de kräva att köpet går tillbaka? Kommer det någonstans byggas ett berg av bilar som ingen vill köpa?
10,5 miljoner bilar
Volkswagen har själva sagt att de stoppat in programmet som känner igen avgastester och då stryper avgaserna i 10,5 miljoner bilar. Det tillverkas cirka 400 000 Volvobilar per år som jämförelse.Fynd eller fälla
Om man tror att Volkswagen kommer komma förbi det här med ett minimum av kostnader och med fortsatt tillväxt så kan man handla billigt nu.Om man tror att det här kommer knäcka Volkswagen och Audi som varumärken så kan till och med dagens pris vara för högt.
Varumärke
I slutändan handlar det mycket om hur varumärkena drabbas. Jag har till exempel noterat att få kommenterar att det här gäller Audi-bilar också. Kanske kommer folk bara flytta sina affärer från ett Volkswagen-märke till ett annat? De har många.Lenovos försök att sänka sig själva
Den kinesiska datortillverkaren Lenovo har för tredje gången på ett år blivit påkomna med att installera spionmjukvara på de datorer de säljer. Inte för att spionera för den kinesiska staten (kanske), utan för att samla på sig information om användare som de sedan kan sälja till reklambolag. När det hände för första gången och de sa att det var ett stort misstag och det aldrig skulle hända igen så trodde nog många att de lärt sig av läxan. Nu har det visat sig att det var de som fortsatte köpa Lenovodatorer som begick ett misstag. Trots det är jag inte säker på att folk kommer sluta. Jag har för länge sedan insett att jag överskattar folks självbevarelsedrift.
1 Cygnus (svan på latin) Black (svart på engelska) är också en karaktär i Harry Potter.
2 NOx är ett samlingsbegrepp för en hel mängd kemikalier som består av olika mängder kväveatomer (N) och syreatomer (O).
Mister dom typcertifikatet kan en rad VW bli osäljbara fram till problemen fått någon form av lösning. Snacka om röra det kommer bli då.
SvaraRaderaJag tror det är köpläge, men inte att det är bråttom.