Återblick 2008 - min första finanskris

I serien återblickar, som startade med Återblick 2002 - mina första aktieköp och följdes av 2003, 2004, 2005, 2006 och 2007 så är det nu dags för 2008, året som från en finansiell synvinkel totalt dominerades av skuldkraschen i USA och alla följdeffekter.

En väldigt kort sammanfattning av finanskraschen 2008 var att banker lånade ut massor av pengar till hög ränta till folk som inte hade några pengar eller inkomster. Sedan paketerade de lånen i stora högar och sålde bitar av högarna som säkra investeringar med hög avkastning. Det gick bra ett litet tag innan tillräckligt många noterade att kejsaren var naken.

Årets julklapp 2008 var för övrigt En upplevelse™. Rätt tråkigt påhitt som "Årets julklapp", men jag gissar att det sammanföll med lanseringen av de numera vanliga boxarna.

Ekonomiskt gjorde jag bara en affär på hela året. På hösten dubblade jag mitt innehav i Sandvik eftersom företaget hade varit framgångsrikt åren innan och de var plötsligt billiga efter att ha rasat från 150 kronor till under 60 på 14 månader. Hade jag väntat ett par veckor till så hade de sjunkit ytterligare 30% men det är få förunnat att pricka botten perfekt. Dessutom så är det lite stressfullt att se priset på ens investeringar sjunka kraftigt. I det här fallet kunde jag se priset på allt jag ägde sjunka med en halv årslön, motsvarande ett par års sparande.

Aktier

Köp

AktieAntalPris per styck
Sandvik50057,20 kronor

Kommentar i efterhand

Det var ett rätt bra tillfälle att köpa in sig i företag. En smartare jag med mer tur hade köpt massor av aktier under hösten och vintern. Kanske till och med lånat för att köpa aktier. Nu gjorde jag inte det eftersom jag inte hade massor av sparade pengar att investera och att satsa allt på en fallande börs kräver mycket självförtroende och insikt. Jag tror att det var här som Chansar Mest gjorde det rätta och nu kan leva ett rätt behagligt liv med många skyddsnät tack vara det.

Just Sandvik var kanske inte det bästa valet eftersom det nu var på väg in i sin Olof Faxander-tid som inte alls var lika framgångsrik med tappade marknadsandelar och frånvarande tillväxt. Till det priset var det dock inte så illa. Det gick nästan inte att misslyckas med att göra en bra affär och räknar jag på det så har jag snittat 8,0% årlig avkastning från det här inköpet. Det är inte så illa.

En sak jag önskar att jag hade gjort var att börja läsa på mer om fonder och aktier. Det här hade varit rätt tillfälle att studera Graham, Bogle och Buffett, men det tog ytterligare ett par år innan jag var där. Än så länge går jag helt på magkänsla och tröghet och det betyder att mitt vanliga ofokuserade månadssparande letar sig in på några dyra storbanksfonder i banken som har mitt lönekonto. Vansinnigt, men så var det.

Lärdomen från finanskraschen som liten sparare är rätt enkel och har upprepats av många i århundraden. Investera inte i saker du inte förstår oavsett hur bra andra tycker de är. De paketerade bostadslånen var väldigt komplicerade och få ens i finansvärlden förstod dem och det borde inneburit att de undvek dem. Icke så.

Lärdomen från finanskraschen för regeringar är att inte tillåta lånebubblor. Tyvärr så tycks inte regeringar lära sig speciellt snabbt och de skjuter gärna bubblor framför sig till nästa regering. Kom ihåg, så länge bubblan inte spruckit så är det inte en bubbla. Lalalalalalalala

Totalt innehav nyårsafton 2008

Aktier

AktieAntalUtdelningar under åretFörändring
Jeeves200300 kronor+50%
Nordea4001 880 kronor+3,2%
Sandvik11 0002 000 kronor-36%
Sectra400200 kronor0%
Totalt4 380 kronor
Skatt-1 314 kronor
Utdelningar efter skatt3 066 kronor
1 Fler aktier än året innan.

Obligationer

ObligationAntal"Utdelningar" under åretMotsvarande ränta
Premieobligation 2007:120800 kronor5,7%

Utdelningar jämfört med tidigare år

Utdelningarna sjönk jämfört med 2007 men det var fortfarande väldigt mycket mer än 2006 rent procentuellt. Dessutom så visade sig premieobligationerna börja bra. Allt man behöver är tur, i alla fall om man sysslar med små summor så att de stora talens lag inte är aktiv.

edit: 2009 finns nu att läsa.

Kommentarer

  1. Tack för den här serien! Jag tycker det är väldigt intressant att följa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skoj! Tack!
      Jag hade inte insett hur lång tid det tar att gå igenom alla år så det kommer fortsätta några månader till.

      Radera
  2. Även jag älskar dina tillbakablickar!

    Tack för omnämnandet och det där med "insikt" kan vi diskutera över en öl eller två :-)

    Mvh//Cm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag vet ju inte hur ni tänkte just då men det var ju helt rätt gjort. Att du sedan inser att det är en anledning till en öl visar ju bara på ännu mer visdom. :-)

      Radera
  3. Väldigt spännande hur de var "förr i tiden". Det ger lite perspektiv på tidshorisonten för investeringar och att det går upp ocĥ ned...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det går upp och det går ner, och jämfört med folk som Irving Kahn (78 år) och Warren Buffett (62 år) så är det bara en blinkning. Hoppas bara att inte begöva så mycket tid själv för det går nog inte.

      Radera
  4. Jäklart vad bra och intressant du skriver. Riktigt kul att följa måste jag hålla med om. Fattar inte att du har sån koll så långt tillbaka men du får kalla det en yrkeshemlighet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack!

      Liksom Google så slänger jag inte data, men visst kan det kräva lite arkeologi.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare