Börsintroduktioner (Exempel Prebona)

Prebona vill ha mina pengar! I alla fall mina kontanter. De ger mig en liten del av företaget om jag ger dem lite cash.

I brevet jag fick så är 2 av 6 sidor om hur häftig marknaden är och 2 av 6 sidor är formulär, 1½ av 6 sidor är datum och grafik, och ½ av 6 sidor (det vill säga cirka 8%) är siffror och motivation för varför det här är en bra sak för företaget.

Marknaden förresten, man hör det nästan på namnet, "Prebona", det är ett städföretag. Nej, skämt åsido, det är mer generella ytbehandlingar som man kan sätta ordet "nano" på. Jag kan inte branschen, jag känner inte till företaget så jag tänker inte investera i det men jag tänkte slänga runt lite siffror.

Prebona säljer aktier för ca 7 miljoner kronor. Om det är som vanligt så kommer en del av de pengarna gå till bankerna och advokaterna som skött pappersarbetet och lovat täcka upp utifall folk inte är intresserade. Vill jag veta mera får jag gräva i dokument på webben.

Läser man lite så inser man att det här är ett väldigt litet företag. Det har just nu 4 anställda och försäljningen har de senaste åren (och fram till september i år) legat på ett par hundratusen per år. I balansräkningen för 7 veckor sedan finner man en kassa på 259 000 kronor samt lite mer i kundfordringar. Fram till nu har företaget gått med 1-2 miljoner i förlust per år. Med andra ord så lever man just nu i stort sett helt på att investerare vill vara med och ta risken och chansen att de lyckas med sina produkter.

Man kan också hitta antalet aktier den sista september, nämligen 12 miljoner. De nya 2 miljoner aktierna motsvarar en försäljning av 13,5% av företaget, och teckningskursen motsvarar en värdering på 52 miljoner kronor. Det låter mycket.

Jag har inte läst alla dokument så det finns säkert en del matnyttigt men jag fokuserade på de råa siffrorna, de en värdeinvesterare skulle vara intresserad av. Dokumenten är på många sidor (och en del fina bilder) och jag är trots allt mer nyfiken än intresserad.

Min stora förhoppning är att Prebona lyckas som företag. Sverige behöver lyckade uppfinningar som kan skapa arbeten, förbättra världen, och under tiden ge skattepengar som vi sedan kan satsa på att få fram fler lyckade uppfinningar. Jag vill verkligen att det ska gå bra för dem, men inte såpass mycket att jag kommer satsa mina besparingar där. Värderingen verkar helt baserad på en liten chans till stor succé och händer inte det så är nog pengarna förlorade.

Någon mer än jag som fått brev från dem och har kollat vad det är för något? Kanske någon som faktiskt vet något om branschen och tekniken?

edit 2016-01-01: Gjorde en kort uppdatering under rubriken "Prebonas nyemission blev visst lyckad".

Kommentarer

  1. Bra kommentar. Det är som under IT-hypen massvis av företag med obefintlig historia och en osäker framtid som nu ska finansieras av riskbenägna småsparare. Det kommer inte att sluta bra.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare