Ny högre skatt på ISK (och kapitalförsäkring)

Idag har riksdagen beslutat att investeringssparkonto (ISK) ska få en högre skatt från och med nästa år, precis som regeringen föreslagit.

ISK beskattas som om man tjänat en viss summa på pengarna i ISK oavsett hur mycket man egentligen gått plus eller minus. Det är hur den summan beräknas som nu ändras.

Notera: Det jag kallar "antagen kapitalvinst" i texten nedan kallas ofta "schablonintäkt".

Skatt 2012-2015

Man antas tjäna lika mycket som statslåneräntan sista november året innan.

ANTAGEN_KAPITALVINST = RÄNTA * BELOPP

Sedan betalar man 30% av "antagen kapitalvinst" i skatt precis som med andra kapitalvinster, såvida man inte kvittar bort det mot förluster eller skatter i andra länder.

Beloppet beräknas som ett snitt av vad man har på sitt konto den första dagen varje kvartal, plus en fjärdedel av alla insättningar (så det lönar sig inte att ta ut pengarna 30 juni och sätta in dem igen 2 juli).

Skatt 2016-

Man antas tjäna lika mycket som statslåneräntan sista november året innan plus 0,75%, dock minst 1,25%.

ANTAGEN_KAPITALVINST = MAX(1,25%, RÄNTA + 0,75%) * BELOPP

Sedan betalar man 30% av "antagen kapitalvinst" i skatt precis som med andra kapitalvinster, såvida man inte kvittar bort det mot förluster eller skatter i andra länder.

Beloppet beräknas som ett snitt av vad man har på sitt konto den första dagen varje kvartal, plus en fjärdedel av alla insättningar (så det lönar sig inte att ta ut pengarna 30 juni och sätta in dem igen 2 juli).

Kapitalförsäkring (KF)

Kapitalförsäkringar får samma skatteförändringar som ISK.

Exempel

Skatt på 100 000 kronor i ett investeringssparkonto.
Statslåneränta 30 november 2014 var 0,90%
Statslåneränta 30 november 2015 verkar bli 0,65%
ÅrPengar på kontotAntagen kapitalvinstSkatt (30%)
ISK 2015100 000900270 kronor
ISK 2016100 0001 400420 kronor
Så 55% högre skatt 2016 än 2015

När är ISK bra och när är det dåligt?

Det är enklast att säga när det är dåligt jämfört med andra konton. Om man aldrig kommer tjäna mer än ANTAGEN_KAPITALVINST på en investering, då ska man inte använda ett ISK. Det har t.ex. gällt kontanter, men efter den här förändringen så är ISK dåligt även för räntesparande och lågriskinvesteringar.

ISK är också dåligt om ens investeringar tappar i värde eftersom man antas göra en vinst på investeringarna oavsett hur det går.

ISK fortsätter att vara bra för aktier som ger hög utdelning (så länge aktierna inte minskar i värde) eftersom hög utdelning fortsätter att vara högre än ANTAGEN_KAPITALVINST.

ISK är också bra för aktier som ökar snabbare i pris än MAX(1,25%, RÄNTA + 0,75%), i alla fall när man väl säljer dem. Nackdelen är att man med ISK betalar skatt varje år så man måste sälja lite av aktien för att betala skatten vilket minskar "ränta på ränta"-effekten. Trots det så verkar ISK vara helt rätt val för alla normala svenska aktier även efter skattehöjningen.

Hur jag använder ISK

Fram till skatteändringen så har jag lagt det mesta jag har i ett ISK. Undantag är rent korträntesparande (kontanter), samt chansaktier som inte har någon utdelning. Eftersom jag inte tänker sälja på länge och jag inte vet om de kommer gå mycket plus eller mycket minus så har jag valt att ha dem utanför ISK så att de inte ska kosta skatt varje år.

Jag har även amerikanska utdelningsaktier i en ISK vilket kan vara en dålig idé om man inte har tillräckligt med kapitalvinster av rätt sort att kvitta den amerikanska skatten mot. Jag vet fortfarande inte om jag har det eller inte.

Ändra innehållet på kontot

Jag har en obligationsfond i mitt ISK och den ska nu ut. Jag hoppas banken (Avanza i det här fallet) kan hjälpa mig att flytta den till en vanlig depå på samma sätt som de hjälpte mig att flytta in aktier i ISK 2012.

edit 2015-11-25 (19:33): Tydligen är det inte tillåtet att flytta ut saker ur ISK. Aktiespararna ville göra det tillåtet i sitt remissvar på ISK-ändringen men regeringen sa att det väl räcker att det går att sälja saker utan att betala skatt. Så frågan nu är om Avanza kan göra någon form av intern-försäljning eller om jag måste lägga en vecka på att flytta min obligationsfond.

edit 2015-11-27 (08:50): Statslåneräntan är 0,65% från och med idag och en vecka. Justerat siffror i exemplet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare