Sista stora utdelningen för året

I förra veckan så skickade NCC mig min sista större utdelningen för året: 5 400 kronor, eller 6 kronor per aktie. NCC är ett av få svenska storbolag som delar upp sin utdelning i flera delar så det här var hälften av årsutdelningen. Att de har mer än en utdelning om året är en av anledningarna till att jag tycker om bolaget och jag förstår inte varför inte fler bolag gör så. Det måste ju vara så mycket enklare att skaka fram en mindre mängd kontanter 2, 4 eller 12 gånger om året än att få fram kontanter motsvarande nästan en årsvinst i mars-maj. Möjligen lite mer pappersarbete men jag hoppas och utgår från att det är mestadels automatiserat nu.

Jag tycker dessutom om att ha ett jämnare flöde av utdelningar än 90% under 1-2 månader. Ett jämnare flöde gör det enklare att återinvestera, balansera om och, i framtiden, att använda utdelningar som ersättning eller komplement för lön och pension.

Kvar under 2015 är nu bara mindre utdelningar från mina nya innehav i USA: Coca Cola, Procter & Gamble och Johnson & Johnson. De kommer landa på lite drygt 1000 kronor om jag räknat rätt så jag skulle nästan kunna summera 2015 redan nu.

Vad tycker ni om NCC som bolag eller utdelningar spridda över året?

Kommentarer

  1. Trevlig utdelning! Har själv ncc i portföljen, och bedömer ncc som ett bättre av de större byggbolagen. Ett bolag jag gärna äger på lång sikt, trots den lite sämre förväntade Q3-rapporten som inkom idag.
    Önskar också att fler bolag delade upp. Krasst nog är det en kostnadsfråga att hantera, men tror att det i längden blir fler som kommer dela upp utdelningarna. Atlas o Astra är ju annars två andra bra alternativ med halårsutdelning.

    Må gött

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma!

      Jag visste inte om att Atlas Copco och Astra Zeneca också hade sett ljuset. Tack för tipset! Astra har jag då och då funderat på. Det här försämrar inte deras chanser.

      Radera
  2. Tycker det verkar vara vanligare i USA att dela upp sina utdelningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att de tycker att det är vi som är konstiga. :-)

      När jag läst amerikanska utdelningsguider skriva om svenska aktier så brukar du påpeka med eftertryck att man får utdelningen i en stor klumpsumma och att man måste vara beredd på det. Det är inte alltid jag håller med om saker i USA men det här har de förstått.

      Radera
  3. Du har helt rätt. Utdelningar två eller fyra gånger per är lysande. Om inte annat så får du ju hela tiden UT pengar från bolaget och kan återinvestera dem i annat. Deras utdelningar är helt klart en orsak till att jag har ägt NCC i fem år. Och jag har ingen tanke på sälja. 5procent per år? Ja, tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket jag tror vi vill bygga det närmaste decenniet, och NCC verkar kunna hålla sina marknadsandelar rätt ok så det känns bra att äga en liten smula av det bolaget.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare