NCC delas - och nya NCC delar inte ut några pengar under 2016

Här har jag många gånger sagt hur trevligt det varit de senaste åren att äga NCC, ett bygg- och husföretag som gett bra utdelningar och dessutom varit en föregångare i Sverige genom att ge utdelning två gånger om året.

Nu tänker de krångla till bilden. I ett pressmeddelande i torsdags morse så meddelade ledningen att de tänker dela företaget i två delar, en del som jag tänker kalla "Nya NCC" och en del som jag tänker kalla "NCC Housing". De räknar på att delningen kommer kosta 200 miljoner kronor så som (mycket liten) ägare så undrar jag vad jag kommer få för det.

Nya NCC har nu som mål att öka vinstmarginalen. Rimligen hade de det målet tidigare också men av någon anledning så tror de att det kommer gå bättre nu. Det blir ett mindre företag då NCC Housing är cirka 10-30% av nuvarande NCC och kanske gör det vinsten högre i procent, men jag räknar vinsten och utdelningen i kronor, inte i procent.

NCC Housing, som stod för 13% av omsättningen och 20% av vinsten under det senaste kvartalet, bygger och säljer lägenheter och hus till privatpersoner. Hur det kommer hantera sina ägare vet jag inte. Kanske kommer de ge utdelning. Kanske inte.

Nästa steg är att ledningen ska presentera detaljer i hur delningen ska genomföras. Såhär långt har de sagt att de vill göra en "utdelning" av NCC Housing istället för kontantutdelning av skatteskäl. Vi får veta mer i januari. Sedan ska årsstämman rösta om planen i april men eftersom Nordstjernan ensam har 50% av rösterna (40% nästa år) så lär det vara en formsak.

NCC har de senaste åren stått för mer än 20% av min årliga utdelning så om inget annat ändras så kommer mina utdelningar 2016 vara 20% lägre än de varit 2015. Nu har jag köpt en del aktier under hösten och jag kommer köpa fler nästa år, men antagligen blir 2016 ett hack i min utdelningsgraf.

Börskursen gick inledningsvis ner en bit (köpläge?) men vissa analytiker tror att det här är bra i längden. Jag vet inte, men jag gillar NCC som det är nu. Jag hoppas de vet vad de gör. Det är åtminstone inte ett uppköp, det näst mest effektiva sättet att slänga bort pengar efter en stor eldsvåda.

Kommentarer

  1. Ibland behövs en särnotering för att värden ska synliggöras. Man får hoppas att NCC vet vad de gör som sagt.

    Det var en rejäl post i ett enda bolag du hade. Några funderingar på att omfördela?

    -- Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. En blandning av att NCC gett hög utdelning och att jag fortfarande bygger upp min utdelningsportfölj. Det kommer bli bättre med tiden men det kommer ta tid eftersom jag inte säljer.

      Radera
    2. Jag är förresten inte speciellt intresserad av att företagsledningar anstränger sig för att boosta aktiekurser. Om de istället anstränger sig för att göra företaget så bra som möjligt så kommer aktiekursen följa efter om än med fördröjning.

      Jag gissar att Nordstjernan helt enkelt vill sälja en del av företaget även om jag inte vet vilken del.

      Radera
  2. Har själv en mycket stor andel av portföljen i ett enda bolag, så såna här händelser gör att man börjar fundera på om man diversifierat tillräckligt. Om HM bestämde sig för att dela ut ett av sina dotterbolag istället för kontanter så skulle det påverka min utdelning rejält.

    Helt sant, som utdelningsinvesterare som aldrig säljer har man ingen som helst nytta av att ledningen pratar upp kurserna. Det gör bara att det blir dyrare att köpa på sig mer utdelning.

    -- Max

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare