I längden är alla aktier lika bra

Jag hade inte tänkt slutföra och publicera det här idag men jag råkade klicka fel knapp och tydligen kan man inte o-publicera saker på blogger på något effektivt sätt så en massa ställen länkar nu till den här artikeln. Så bäst att ge upp mina försök att skriva klart artikeln.

Ok, kanske alla aktier inte är exakt lika bra men när jag tittar på avkastningen på aktier jag köpte för nio år sedan eller mer så hittar jag:

Sectra 2002: 8,7% årlig avkastning
Sandvik 2002: 7,5% årlig avkastning
Sandvik 2003: 8,1% årlig avkastning
Nordea 2003: 9,0% årlig avkastning
Sandvik 2004: 8,3% årlig avkastning
Nordea 2006: 4,8% årlig avkastning
Sectra 2006: 9,7% årlig avkastning

Så de flesta aktier har avkastat 7-10% per år, med det stora undantaget Nordea 2006 vilket helt enkelt var alldeles för dyr just då. Dra ifrån 1,08% inflation (enligt KPI) och jämför med bankräntan på 2,1% (enligt Riksbanken)

Slutsatser: Så länge man inte handlar för dyrt så kommer många aktier växa ungefär lika snabbt under en längre tid. Visst är 10% per år mycket bättre än 7% per år, men båda är oerhört mycket bättre än de 1% per år över inflation som räntesparande verkar kunna ge.

Drar du någon annan slutsats?


Jag har använt följande metod för att beräkna årlig avkastning: (efter/före)(1/antal år)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare