Prebonas nyemission blev visst lyckad

I ett tidigare inlägg så skrev jag om Prebona, ett bolag som försökt få in pengar via en nyemission och börsnotering. Företaget som gör avancerade ytbehandlingar ville ha 7 miljoner för att satsa på kommersialisering och försäljning. I ett pressmeddelande skriver de att över 2 000 personer anmält intresse om aktier för totalt 51 miljoner kronor.

Intresset både förvånar mig och förvånar mig inte. Massor av människor letar efter den vinnande lotten på börsen och Fingerprints fantastiska resa lär ha hjälpt. Det som dock gör mig förvånad är hur man kan värdera ett litet 5-personsbolag med en väldigt liten omsättning och negativt kassaflöde till över 50 miljoner kronor (aktierna för 7 miljoner är 13% av företaget).

Idag gick det för första dagen att handla Prebona på börsen (Aktietorget) och de första minuterna så såldes aktier för 9 kronor och företaget värderades av några uppenbarligen till 126 miljoner kronor. Nämnde jag 4 anställda? Senare under dagen så verkade folk lugna ner sig och aktiepriset landade på 5,50 kronor. Så de som handlade då värderade dessa 4 anställda till 77 000 000 kronor. Sansat och genomtänkt? Inte alls. Spekulation? Absolut.

Trots att jag gör mig lustig över värderingarna så hoppas jag verkligen att företaget lyckas och gör enorm succé! Händer det (det kommer inte hända) så kan jag berätta historier om hur jag missade chansen. :-) Jag bjuder på det.

Kommentarer

  1. Fick reda på detta företaget via en vän i Ludvika. Bor själv i Simrishamn och undrar varför företaget utan omsättning kan bli börsnoterat och även använda sig av dyra lokaler i hamnen. Det är nära värdet av en skraplott. Jönsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant och antagligen inte vad de som köpa aktier (lotter?) i företaget vill höra, att de använder dyra lokaler.

      Jag gissar att de har kassa att köra på några månader eller kvartal till utan intäkter men sedan måste de få en kund som köper något. Som jag skrivit så hoppas jag de lyckas, men visst verkar det som att det blir svårt.

      Tack för informationen!

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare