Sista utdelningen 2015: Coca Cola

The Coca Cola Company kom i torsdags med fjärde utdelningen för i år. Fyra utdelningar som jag alla varit med på. Efter mitt senaste köp så blev den här utdelningen mycket större än de tre tidigare, närmare bestämt 562 kronor före skatt (84 kronor som jag vill ha tillbaka). Den här utdelningen var 105,5% större än förra gången. Utdelningen per aktie var fortfarande $0,33, men jag har 100% fler aktier och dollarkursen var 8,515 kronor istället för 8,278 (2,9% högre än förra gången).

För att få lite perspektiv på det så motsvarar min utdelning försäljningen av 7 540 flaskor (eller "serveringar" som det kallas). Det är en flaska var sjuttonde minut dygnet runt. Mitt företag tillverkar och säljer en flaska åt mig var sjuttonde minut. Var sjuttonde minut så är det någon som dricker en dryck som kommer från mig. (Ja, jag ska lugna ner mig nu).

Det här var sista utdelningen för 2015 så jag vet nu att utdelningarna är högre än 2014, om än inte så mycket som jag hade velat. Dessutom kommer 2016 bli lite väl spännande. Ett ordentligt prisras där jag kan förstärka några bra aktier billigt vore inte alls fel. En fullständig rapport om 2015 kommer senare när jag har mer tid.

edit 2015-12-21: Tack vare P:s kommentar räknade jag om med nyare siffror och det ska vara 7 980 flaskor, vilket blir en flaska var sextonde minut.

Kommentarer

  1. Trevlig läsning! Hur räknar du ut hur många servings din utdelning motsvarar?

    Mvh
    P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite grävande. http://www.coca-colacompany.com/our-company/infographic-coca-cola-at-a-glance/ säger att företaget serverar 1,9 miljarder "servings" per dag. Jag vet hur många aktier jag har och företaget har tydligen 4,35 miljarder aktier.

      Hmm, siffrorna har ändrats sedan jag kollade dem senast. Så det är faktiskt 7976 flaskor, eller en flaska var sextonde minut.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare