Stängt?

Jag har visst verkligen ingen koll på Stockholmsbörsen. Jag skulle köpa en sista aktiepost för året efter att jag tagit mig hem tidigt från jobbet. Gott om tid, klockan var väl 17:20 och börsen hade inte stängt klockan fem. Kollade priset, gick tillbaka till årsrapporten, kollade lite saker och 17:30 la jag in ordern. Inget hände. Orderboken såg skum ut också. Det samlades massor av aktier på samma pris och plötsligt hade en affär på 50000 aktier gått igenom, men sen inget mer.

Kollade min order igen. Åh... Nästa dag. När stänger egentligen Stockholmsbörsen? Tydligen 17:30 och jag missade det med ett par sekunder för att jag trott att saker stängde och öppnade på hela timmar. Normalt lägger jag in order (de få gånger per år jag gör det) tidigt på morgonen så jag har aldrig tänkt på stängtider.

Kommentarer

  1. Konstigt men den går väl igenom imorgon istället :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag raderade ordern så ska jag tänka på om det var rätt företag till rätt pris lite mer. Speciellt priserna hoppar omkring rätt mycket just nu. Vem vet vad måndag kommer göra.

      Radera
  2. Det är inte konstigt eftersom börsen stänger egentligen 17,25, de sista 5 minutrarna är det slutcallen.
    Alla ordrar samlas ihop för att säljas mellan 17,29,30 - 17,30.
    https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2011/06/22/hur-fungerar-callen.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anonym, väldigt intressant! Jag kände inte alls till hur slutcallen fungerar. Så även om jag hade varit 5 sekunder snabbare så hade jag varit 5 minuter för sen.

      Radera
  3. 24 - stängt
    25- stångt
    26- stängt
    27-stängt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt stängt. :-)

      Det framkommer inte direkt av det jag skrev men det var om i onsdags, den 23:e.

      Radera
  4. Det finns en call på morgonen också. Bra att känna till

    SvaraRadera
  5. Sant, den kan vara bra att känna till, men den har egentligen ingen direkt effekt på om ens affär går igenom eller inte, bara priset.

    Stod en del i Anonyms länk ovan.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare