En sista påfyllning Procter & Gamble (och utdelning)

Som jag sa senast för någon vecka sedan, att ha en väldigt liten post i sin portfölj är rätt meningslös om man inte förväntar sig extrema utfall, så jag har senaste tiden gjort en del för att få upp andelen på mina amerikanska aktier.

Coca Cola och Johnson & Johnson skrev jag alltså om förra veckan, så kvar är mitt tredje amerikanska företag: Procter & Gamble. Med ett inköp av 45 aktier för två veckor sedan så tror jag att andelen ligger på en rimlig nivå får den här gången. Priset blev 657,26 kronor per aktie ($75,0599 med en dollarkurs på 8,7419 + courtage).

Dagen efter betalades också utdelningen ut för de aktier jag redan hade, och det tog bara en dag för Nordnet att få in pengarna på kontot (bra!). Min första utdelning på Nordnet och med en datapunkt så verkar de lite snabbare än Avanza. Jag hoppas Avanza ordnar sitt utdelningssystem så att de blir lika snabba.

Totalt var utdelningen 608 kronor (0,6629 USD per aktie, 8,735 USD/SEK) och av det förvann 91 kronor i amerikansk källskatt som jag kanske eller kanske inte får tillbaka.

De 500 kronorna (för 3 månader) räcker till ca 25 paket Pringles, så 2 paket i veckan. Varför Pringles? För att det är en Procter & Gamble-produkt så att jag får tillbaka pengarna nästa utdelning. Eller i alla fall en bråkdel av en miljondel av pengarna. Hmm, vem äger Estrella?

edit 2015-12-01 21:19: Anonym berättade i kommentarerna att Kellogs numera äger Pringles (sedan 2012). Så stort misstag. Jag vill ju äga dem. Och Fattigbonddräng berättade att Estrella är ägt av ett tyskt bolag (Intersnack) som jag inte hittar på någon börs.

Kommentarer

  1. Sedan 2014 äger Intersnack med huvudkontor i Dusseldorf Estrella.
    Det där med ostbågar och chips, gott gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, Tyskland. Jag kanske behöver ett tyskt bolag, men de verkar inte börsnoterade. Äsch. OLW? :-)

      Radera
    2. OLW ägs av Norska Orkla ASA .
      Här bör man väga påsarna före köp! ;-)
      http://fattigbonddrang.blogspot.se/2015/06/fredagsmys-med-olws-smygbantning.html

      Radera
  2. Fel Pringles tillhör Kellogs:
    http://www.kelloggcompany.com/en_US/brandportfolio.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är anonym säker på detta? Har för mig att Kellogs marknadsför produkten men att P&G äger varumärket, fast det kan ju ha varit i samband med övertagande eller av köp själva Pringles.
      Intressant hur som, det får vi gräva mer i innan köp! Bra att det togs upp.

      Radera
    2. Anonym verkar ha helt rätt. Jag ser nu att Kellogs tog över Pringles för tre år sedan. Snacka om att jag gjort ett misstag. Får hoppas att de som är kvar inte är alltför nedslagna över att ha förlorat de pressade potatisbitarna.

      Radera
    3. Japp, såg det. Så har man lärt sig något nytt igen.

      Radera
  3. Jag har en mostsvarande strategi som du och försöker handla upp mina amerikanska småposter så att innehaven blir lite mer seriösa.

    Under föregående månad fyllde jag på lite PG men jag har förtvivlat svårt att få upp mitt lilla innehav i JNJ. Jag skulle gärna komma in under $100 men det känns rätt avlägset just nu...

    Mvh//Cm

    SvaraRadera
  4. Ja, det är lite obehagligt att betala mer än man någonsin gjort förut.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare