Faxander får sparken från Sandvik

Enligt ett pressmeddelande från Sandvik så kommer de byta VD från Olof Faxander till Björn Rosengren. Sandvik är min största enskilda aktiepost så jag har ett speciellt intresse av att det företaget sköts väl och det är i första hand den verkställande direktörens uppgift. Av döma av aktiekursen de senaste åren så är det många som varit tveksamma till skötseln av bolaget (-25%).

Ut Olof Faxander

Enligt en artikel i DN som hänvisar till TV4 så har Faxanders medlemskap i det tidigare maktgänget i Industrivärden bidragit till att han nu sparkas. Andra i det gänget har fått avgå från sina poster i Industrivärden och SCA för att de spenderade för mycket av aktieägarnas pengar på nöjen men jag vet inte om det alls gäller Faxander. Däremot vet jag att min magkänsla sagt mig att jag inte litat på honom. Han fick jobbet 2011 och inledde med att flytta huvudkontoret till Stockholm av mycket tveksamma skäl. Sedan införde han en "säkerhet främst"-modell som tagen direkt ur storsäljaren "The Power of Habit". Båda två av de besluten kan ha varit rätt beslut men jag kunde inte komma ifrån att jag inte litade på honom. Hade han flyttat kontoret till Stockholm för att ha närmare till sina festpolare? Införde han ett nytt mantra på Sandvik för att han läst första kapitlet i en bok under sommaren?

In Björn Rosengren

Jag vet nästan inget om Björn Rosengren. Det jag vet är:
  • Han delar namn med politikern Björn Rosengren.
  • Han är omtyckt av Sandviks nya styrelseordförande Johan Molin.
  • Han är en medelålders vit man.
  • Han var VD för Atlas Copco från 1990-talet fram till 2011 och Atlas Copco har vuxit ikapp Sandvik.
  • Han har varit VD för Wärtsilä från 2011 fram till nu och det företaget har utvecklats väl.

Analys

Som liten aktieägare med bara rykten och magkänsla att gå på så vet jag inte vad som är bäst för företaget men jag tror ändå det här är bra både på kort och lång sikt. På kort sikt skuttade aktiekursen upp 4% när ryktena började gå tidigare idag.

Alcoa

Alcoa, bolaget vars "Säkerheten först"-policy beskrevs i The Power of Habit, är ett intressant företag att studera. Väldigt kortfattat så brottades företaget med stora problem och styrelsen anställde Paul O'Neill som VD. Istället för att direkt genomföra besparingar, rationaliseringar eller annat som ägarna förväntade sig så började han med mantrat "Säkerheten först" och på något magiskt sätt så vände allt och företagets vinst steg snabbt under det decennium som följdes. En kort intervju och artikel från 2001 finns här.

Det finns säkert djupare studier i Alcoa än kapitlet i The Power of Habit, men jag tror ändå det visar värdet av en bra VD i ett bolag. Jag rekommenderar för övrigt boken både för det kapitlet och för andra. Styr bara inga bolag utifrån populärvetenskapliga böcker.

Kommentarer

  1. Jag får väl erkänna att det blev en flaska Louis Roederer ikväll trots att det är måndag...

    Mvh//Cm

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas den smakade väl! Har bara druckit te men jag har en varm inre känsla ändå.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare