Inköp Procter & Gamble

Priset på aktier i Procter & Gamble har sjunkit en del på slutet så även om dollarn fortsätter att stiga så är de lite billigare än de var för ett tag sedan. För ett tag sedan skrev jag ett blogginlägg om olika aktier jag funderade på som jag hade kunnat hänvisa till nu om jag hade publicerat det. Eftersom jag inte gjorde det så kommer här istället den text jag skrev för ca 2 månader sedan.

Procter & Gamble

Ett av de där tråkiga gamla USA-bolagen som inte växer så mycket men har stadiga intäkter tack vare många olika källor.

För

  • Kommer nog aldrig dö helt.
  • Har ca 3% direktavkastning just nu.
  • Utdelning 4 gånger om året.
  • Konsumentvaror

Mot

  • Dollarn är dyr
  • Begränsade tillväxtmöjligheter så det blir nog inte mycket mer än utdelningen.

När jag kom tillbaka från semestern för några dagar sedan och hade pengar över så köpte jag 50 stycken för $75.99 styck, (663,19 kronor inklusive courtage). Jag missade avskiljningen av augusti-utdelningen för två veckor sedan och aktien har redan sjunkit 0.2% så nu har den lite att ta igen det närmaste decenniet. Inte så mycket, men lite grann. Dessutom kan jag bli anklagad för att följa Chansar Mest som också handlade samma aktie ungefär samtidigt. Eller om han köpte efter mig men skrev om det före.

Företaget lider av att dollarn är så högt värderad, så lite blir det en valutasäkring. Skulle dollarn rasa så kommer antagligen värdet på Procter & Gamble gå upp. Skulle dollarn öka så kommer mina aktier bli mer värda i svenska kronor. Jag gjorde affären i mina nya Nordnet-depå. Det ska bli intressant att jämföra hanteringen av utländska aktier i Nordnet och Avanza.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare