In i Irak och ut igen - en studie i en ickelikvid fond

2011 var jag äventyrlig och hoppade på ett erbjudande från Avanza att investera i Irak, närmare bestämt i fonden FMG Iraq Fund A10. Min äventyrlighet begränsade sig till 4 000 kronor och det var helt uppenbart en del av mina lekpengar och jag var hela tiden helt införstådd med att de kunde försvinna helt. Jag förutsåg inte ISIS men jag insåg att den delen av världen saknar stabilitet.


"Iraq in its region" av TUBS - Eget arbeteDen här vektorbilden skapades med Adobe Illustrator..Denna fil har laddats upp med Commonist.This vector image includes elements that have been taken or adapted from this:  World location map (W3).svg (by TUBS).. Licensierad under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons.

En månadsfond

Ganska snabbt visade det sig att fonden inte gick att handla som andra fonder. Priset uppdaterades en gång i månaden och den handlades (i alla fall hos Avanza) en gång i månaden. La man inte sin order före klockan 12 den trettonde i månaden så fick man vänta till nästa månad (här tycker jag allt Avanza kunde tillåta order att ligga och vänta).

Så en gång i månaden har jag fått se vad priset var månaden innan. Efter ett köppris på 750 kronor år 2011 så sjönk det det till 650 kronor året efter, för att stiga till 850 kronor år 2013, för att sedan plötsligt rasa först till 650 kronor när ISIS kom igång 2014 och sedan vidare ner till 500 kronor när det såg som mörkast ut. Under våren har sommaren har priset återhämtat sig lite, men jag bestämde mig för att det var en rätt meningslös fond för mig. För lite pengar och för liten chans till en meningsfull avkastning för att vara en chansfond/aktie.

Jag satte en anteckning i kalendern på mitten på augusti och lyckades precis komma in på Avanza före klockan 12 (jag hade inte noterat tiden, bara datumet). Där begärde jag att få sälja mina andelar. Det senaste priset var 680 kronor vilket vore helt ok. -400 kronor på en chansning. Sedan var det bara att sätta sig och vänta. Pengarna kommer inte förrän i september eller kanske till och med oktober.

Idag kom beskedet att andelarna sålts för 597 kronor. Antagligen gjordes affären mitt i Kina-krisen och absolut inte till de 680 kronor som gällt månaden (eller två månader?) innan. Äsch då. Det var inte alls ett pris jag hade tänkt mig. Plötsligt har lärdomen kostat 800 kronor istället för 400 kronor. Om nu det inte tillkommer något. Som jag skrev ovan så dröjer det innan jag har kronorna i "min hand".

Bokslut

FMG Iraq Fund
Köpt2011-12-014 000 kronor
Sålt2015-08-27 (ungefär)3 204 kronor
Resultat-796 kronor-19,9%
Per år-5,7%
Fonden var i en vanlig depå så förlusten blir lite mindre efter skatt, men fortfarande en förlust.

Lärdomar

  • Små långsiktiga spekulationer är inte värt besväret.
  • Undvik tillgångar som inte kan handlas dagligen.
  • Om det är stor fördröjning, undvik sånt där man inte kan indikera vilka priser som det vore ok att handla för.
Jag tycker fortfarande att det vore spännande att ha något spekulationsintresse i den delen av världen. De kan behöva de investeringar de kan få och jag är gärna med på en resa uppåt medan länderna återuppbyggs, men det verkar svårt att få in en fot som går att snabbt dra tillbaka om det blir obehagligt.

"Iraq GDP per capita 1950-2008" av Jacob Lundberg - Eget arbete. Licensierad under Public Domain via Wikimedia Commons.

Borde jag lära mig något mer?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare